Tjoho i lingonskogen!
Håller på att beta av den stora högen med knubbar av tall och gran som vuxit vartefter gallring på tomten fortskridit...
Nu har det ju legat där ett tag och börjat att mögla (?) och få viss svamppåväxt i ytan medan det fortfarande är ok inne i trät.
Nu till funderingen:
Är det obra att använda dylik ved att elda med inne i insatsen (när den är torr förstås)? Just nu bygger jag en rund vedstack där det skall få torka för att i höst åka in i en nybyggd (förhoppningsvis) vedbod.
Tacksam för synpunkter...
Visst ja... en sak till
i och med att veden är lite blöt nu så lossnar barken väldigt lätt främst på tall men även gran.
Går det bra att använda även granbark som täckare i rabatter? Kanske jag inte skall använda barken till rabatter eftersom den har viss påväxt som sagt...
Vore ju bra att använda även "restprodukten".
Hej Tommy,
Säkertskulle en skorstensfejarmästare säga att det inte är bra att elda med rötved, men ibland säger de ju att inget är riktigt bra att elda med. För skrosten och rör alltså...
Jag eldar en hel del skräpved. Det är inte svamparna som gör den till dålig ved, utan att förmultningen och rötsvamparna brutit ned den så att den brinner illa. Det är så mycket luft att den försvinenr med en gång, och dessutom så korta fibrer att det är som att elda pulver. Inte särskilt värmeeffektivt. Men det går.
Hugga ved är lättare när det är kallt, men det visste du säkert redan. Barken kan man lättare ta av vid plusgrader och väta. Många använder bark som täckare i rabatterna, men man ska komma ihåg att den tar en mängd kväve från jorden. Färsk granbark borde vara mycket sur, lågt Ph alltså. Jag har använt granbark som underlag till skogsmark, men då vill jag ha hög surhetsgrad i marken också.
Annelie
19-01-2003, 15:56
Hej,
Att veden är lite mögelskadad på ytan påverkar inte hur veden brinner. Inte enligt min erfarenhet i alla fall. Vårt vedförråd hade lite får dålig ventilation och följden blev att de mittersta pinnarna inte torkade ordentligt. Dessa hade precis som du skriver mögel (vitt) på barken men i övrigt var veden helt frisk. Den brann hur bra som helst och inte blev det mer rökutveckling eller lukt jämfört med helt torr ved. Det är ju skillnad om veden är sur men det skriver du att den inte är...
Vi rev ena väggen i vedförrådet för att öka ventilationen och sedan dess försvann problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.