Full version: Grannsämjan
torvan
laugh.gif Kanske, kanske jag kan få min brf intresserad av ett växthus på tomten! Har blivit förälskad i Florums vackra byggnad. Frågan är hur det är med det här med 4 meters gränsen till grannen. Jag har hört att det inte gäller längre för friggebodar. Bor i Stockholm förresten. Någon som vet? Torvan
Åsa, mälardalen zon 2
Titta runt lite, inte många växthus står efter den där 4m regeln och det gör inte mitt heller, mitt står ca 50cm från grannens tomt.
Pratar man med grannen och får OK (gärna skriftligt) att man ställer växthuset så nära så brukar det fungera. Grannen tyckte bara att ett växthus var en klar förbättring istället för den där trasiga tvättställningen som fanns där innan.
Skulle jag följa 4m regeln skulle det inte bli något växthus för tomten är stor som ett frimärke.
Ingrid på Västkusten
4,5 metersgränsen går att avtala bort precis som Åsa säger. Kom ihåg att hus över 10 kvm är bygglovspliktigt,

Hälsar Ingrid
Ewa smålänska höglandet
Jag har en cykelväg utanför min tomt, så jag fick be om lov hos väghållaren då jag bara kom 2,5 meter från gränsen, grannen lovade också om hon fick fröså hos mig wacko.gif trodde hon laugh.gif

/Ewa zon 4-5
torvan
Tackar för hjälpen! Då ska jag preparera grannarna med lite vackra bilder så kanske dom blir medgörliga. Just nu ser dom mest ett skrot & jordupplag där det ska stå, så det borde kunna gå. Får väl muta dom med ett lite plantor! Torvan rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon