yvonne45
09-05-2004, 09:04
Jag har mossa på plattorna på min altan och har prövat med allt möjligt för att få bort den. Plattorna är ryliga (ojämna) så det går inte att skrapa bort. Jag har sprutat med ogräsmedel men det är ändå svårt att få bort det.
Alla bra tips är välkomna!
Yvonne
Tyvärr är det den gamla hederliga skurborsten och knäliggande som gäller. Har själv försökt med andra knep, men insett att knäskydden på och skrubba.
MariaS
Jag blåste mina med högtryckstvätten och ett turbomunstycke.
Dom blev som nya
Fnattan
09-05-2004, 19:21
Läste en gång i en engelsk trädgårdsbok om olika knep för att få nylagda plattor att bli mossbevuxna fortare. Kan bara konstatera att smaken är olika.
Anna C
sallamander
19-05-2004, 11:44
Högtrycken då blir dom som nya, kanonfina
CITAT (sallamander @ 19-05-2004, 12:44)
Högtrycken då blir dom som nya, kanonfina
Men som påpekats ovan så finns det alltså ett speciellt munstycke till högtryckstvätten för att ta bort mossa och liknande.
Jag använder också högtryckstvätt för att rengöra bryggor mm, men på stenläggningar har jag motsatt problem. Jag vill städa bort grus och ler från stenarna, men inte störa växtligheten emellan. Att skura varje sten och lyfta av det så att inte mossa och annat jag planterat mellan stenarna förstörs är pilligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.