yvonne45
Jag har mossa på plattorna på min altan och har prövat med allt möjligt för att få bort den. Plattorna är ryliga (ojämna) så det går inte att skrapa bort. Jag har sprutat med ogräsmedel men det är ändå svårt att få bort det.
Alla bra tips är välkomna!
Yvonne
MariaS
Tyvärr är det den gamla hederliga skurborsten och knäliggande som gäller. Har själv försökt med andra knep, men insett att knäskydden på och skrubba.

MariaS
hzzon
Jag blåste mina med högtryckstvätten och ett turbomunstycke.
Dom blev som nya smile.gif
Fnattan
Även jag testade allt och befriades sedan med hjälp av en högtryckstvätt!
Lycka till! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Anna C
Läste en gång i en engelsk trädgårdsbok om olika knep för att få nylagda plattor att bli mossbevuxna fortare. Kan bara konstatera att smaken är olika.

Anna C
sallamander
Högtrycken då blir dom som nya, kanonfina
KURT
CITAT (sallamander @ 19-05-2004, 12:44)
Högtrycken då blir dom som nya, kanonfina

Men som påpekats ovan så finns det alltså ett speciellt munstycke till högtryckstvätten för att ta bort mossa och liknande.
Cilla
Jag använder också högtryckstvätt för att rengöra bryggor mm, men på stenläggningar har jag motsatt problem. Jag vill städa bort grus och ler från stenarna, men inte störa växtligheten emellan. Att skura varje sten och lyfta av det så att inte mossa och annat jag planterat mellan stenarna förstörs är pilligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon