Jag har för mej att paddor lägger sina ägg i sådana "snören" som är på din bild. Kul med nåt annat än "bara" grodrom..
MariaS
09-05-2004, 19:07
Har talat med en och annan "vetare" på telefon idag. Vissa säger Stor Salamander, andra säger Padda. Bägge ligger på varsin sida om trådarna och vaktar! Dessutom har det blivit fler trådar under dagens lopp!
Ska bli kul och se vad det blir i guldfiskskålen
MariaS
Ina
09-05-2004, 20:00
Nu har jag "googlat" runt en stund och hittat uppgifter om att både små och stora vattenödlor/salamandrar lägger sin ägg ett och ett så det borde vara paddrom du har i din damm.
Vi har massor av den mindre sorten i vår damm och dom är så roliga att titta på när dom ligger vid vattenytan och solar!!
MariaS
10-05-2004, 08:15
Har också kikat på "ödlorna". Men varför vaktar "draken" paddrommen?
MariaS
Ina
10-05-2004, 10:40
Jadu... vem vet? Han kanske bara bor där!
Om man skall formulera det lite allvarligare så är det nog så att paddan har lagt sina ägg på ett ställe som är "bra", varmt och gott, kanske lätt att försvara...? Då lär det ju var ett populärt ställe även för en vattenödla, så jag tror att det är därför dom ligger där båda två. En makabrare gissning är att vattenödlan är hungrig och väntar på att paddan skall tröttna på att vakta rommen...
Mia, zon 3
03-06-2004, 12:56
Salamandern är säkert hungrig, ja.... Vi tog med två glasslådor = 4 liter grodrom till pappas damm, där det bor salamandrar. Äggen fick vara ifred, men så fort de kläckts tog de slut på två dagar. Och salamandrarna blev misstänkt "kulformade", såg proppmätta ut!
MariaS
03-06-2004, 20:53
Har faktiskt konstaterat detsamma på både fiskar och salamandrar! Det ser lite roligt ut nu när de simmar omkring och ser "fyrkantiga" ut Däremot har jag hittat tre ca 4cm (Total längd) Bebisödlor som hade gömt sig i en växtkorg. Så någon salamander har nog lyckats i alla fall.
MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.