rännarheden
Hej,

Jag är helt galen i Rucolasallad - den är suveränt god!!

Min fråga är: hur odlar jag det, finns det rucola frön att så?

Mvh
Maria smile.gif
Kattgräs
Javisst finns det! Jag har köpt mina frön på Impecta (postorder, finns på nätet www.impecta.se). Såråd följer med, och jag antar att det bara är att odla som vanlig sallad.

Ruccolasallad är urgott, och jag tror faktiskt det lönar sig att odla egen.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ruccola är ganska lätt bara att direktså utomhus man brukar kunna börja ganska tidigt på våren. Ruccolan bör sås i omgångar, under högsommaren är det inte riktigt lika lätt att odla ruccola oftast går den bara upp i blom, men man kan hålla på och så ganska länge. Vår och höstruccolan brukar vara bäst.

tidigare inlägg om ruccola
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...df71b3b3af9f01f
MRLINDELL
Man kan börja redan när det är någon minusgrad ute och ha dem i drivbänk. Vi har 2 sorters Ruccola som vi använder nu och två sorters Mangold. De smakar bäst tidigt, hellre många späda blad än sensommarens träbitar. Vi är inne på andra omgångens rädisor, följer man strömmen blir man utan. Det är inga problem att sätta tidigt.
lena:-)
.....jag har satt "flerårig" ruccola. Tror det kallas Sandsenap eller liknande.
Det vérkar som om någon gillar den eftersom den nu har blivit alldeles prickig och full med små hål. Vad kan det vara som äter den och hur blir man av med det ?
Den vanliga ruccolan odlar jag i krukor på terassen och den är snart ätbar, och den får vara ifred.
Christoffer
Håller med om att Ruccolan är underbart god, trodde nästan att jag hade skrivit frågan (utan att minnas). rolleyes.gif
Lika lättodlad som vanlig sallat, och ibland går den under benämningen
Senapskål.
Ingrid på Västkusten
Min ruccola är övervintrad på fjärde säsongen, och är snart så stor att man kan skörda den! Den frösår sig ivrigt, och jag ahr nog snart en hel ruccolabädd biggrin.gif
Och det är den 'italienska' jag odlar, som blommar knallgult.

Hälsar Ingrid
noth
Halloj,

Detta är mitt första inlägg i forumet och jag räknar med att besöka det ofta då jag på sistone har fått ett allt större intresse för odling, särskilt ätbara växter.
Det jag undrar över nu är förstås ruccola-sallad. Jag har sått frön och salladen kommer upp fint som den ska, den är ca: 5 cm hög och trivs jättebra på min balkong. Jag undrar om den kommer att polletera sig själv, eller om det inte kommer upp någon sallad utöver de frön jag sår? Jag skulle vilja plantera om den i "vanlig" jord senare (nu står den i speciell kaktus-, frö- och sticklingjord), tror ni att det fungerar?
På fröpåsen står det att man ska så i omgångar, men när ska man i så fall börja med nästa omgång?
Jag vet inte vilken sort det är jag har, det står ruccolasalat/senaspskål och norsk import, eruca sativa (om nu det kan hjälpa till).
Ja, det var många frågor. Hoppas att någon av er har några tips att dela med er av!

/Helena
nilla
CITAT
Det vérkar som om någon gillar den eftersom den nu har blivit alldeles prickig och full med små hål. Vad kan det vara som äter den och hur blir man av med det ?
Låter som jordloppor - odla under fiberduk och/eller se till att hålla jorden fuktig hela tiden. Jag råkade ut för det förra sommarn när det var som varmast.

CITAT
Jag undrar om den kommer att polletera sig själv, eller om det inte kommer upp någon sallad utöver de frön jag sår? Jag skulle vilja plantera om den i "vanlig" jord senare (nu står den i speciell kaktus-, frö- och sticklingjord), tror ni att det fungerar?

Du kan väl pröva att plantera om i mer näringsrik jord, annar får du gödsla ordentligt. Bäst är nog att så direkt i matjord. Den gror lätt ändå och då slipper du störa den.
Det blir en planta för varje sått frö -så det blir ju en hel del ändå. Om den går upp i frö och självsår sej borde det bli nya plantor först sent i sommar eller nästa år.

Ingrid - hur övervintrar din? Är det samma plantor som kommer igen?

Gunilla
myskmadra
För någon månad sen planterade jag ut rucola - sådda i köksfönstret. Därefter blev vädret svalare och nätterna emellanåt riktigt kalla. Plantorna har fortfaránde ungefär lika många blad men de är mer eller mindre vedartade, kraftiga och starkt mörkgröna. De smakar beskt! Jag har gödslat med hönsgödsel.
Jag funderar på att rycka upp och börja om. Eller en FRÅGA, om man klipper ned dem fortsätter de att ge blad - kanske lite godare?
Hälsningar! smile.gif unsure.gif smile.gif
Tesa
Jag klippte ner min ruccola i somras när jag tyckte den började bli förväxt och ja, det kom nya blad fast dom var inte riktigt lika späda som dom nysådda frön ger....
myskmadra
Lika bra att börja om smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon