lena:-)
09-05-2004, 17:42
Inköpte vackra luktärtsplantor idag...mörkt lila, nästan svarta. Visst hette dom något men det är glömt tyvärr: När jag kom hem med plantorna insåg jag att jag inte har en aning om hur härdiga dom är för utplantering.
Kruka, terass, zon 2 ..när?
"Som man köper får man skörda"
eller "ovissheten skapar dumma frågor"
Eva i Norrköping
09-05-2004, 19:56
Om du har dem i kruka kan du sätta ut dem nu, men tänk på att skydda dem ordentligt, både mot sol och ev kyla om nätterna. Du kanske kan flytta in dem mot väggen på kvällen, och lägga om lite fiberduk om det blir kyligt. Det kan ju komma frostnätter även i maj, ja t o m i juni, så det gäller att hålla koll på vädret. Lycka till!
09-05-2004, 20:41
Tack för rådet..jag har ställt in plantorna för natten, men imorgon tror jag att jag vågar plantera dem . Brukar misslyckas med luktärtor men tänkte att köpta plantor borde jag klara. Får väl lägga över något värmande ifall det blir kallt, måtte jag bara komma ihåg det. Har inga andra känsliga plantor ute än. Hälsa Norrköping och ST Persgatan från en gammal bekannt
11-05-2004, 18:37
"North Shore"
Tvåfärgat i marin och violettblått. Med kraftig doft! .
Så heter mina luktärtsplantor. kostade 15 kr stycket.
Nu har jag satt ut dem, toppat dem, tagit sticklingar och
hoppas på små luktärtsbarn.
Jag har en liten kuvös i form av en glaskupa från ett "årsur" som jag fyndat på loppis. Klockan va ful i gludplast och gick i plaståtervinningen men kupan är i äkta glas.
Passar perfekt till medium lerkruka. Vackert i köksfönstret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.