lilla mamma
09-05-2004, 19:20
Min make fyller 30 i dagarna och han önskar sig bland annat en rödblommande rabatt som ligger i växlande solsken med mest ljus på morgonen och silande kvällssol. Det är sandblandad jord och väldränerat och växtvänligt.
Kan någon ge mig tips på allt från Clematis till buskar/träd och marktäckare.
Det får gärna vara lättspridda växter och gärna rödbladiga.
Tack från Lilla mamma
Min "röda" rabatt består av kornell ocn brokbladigkornell som har röda stammar. Rödbladig astillbe, röd kärleksört och trädgårdsoxalis med rött bladverk och små gula blommor. Samt två ljusgrön/vitbladiga hostor som bryter av. Nu på våren är den full av flerskaftade röda botaniska tulpaner. Den befinner sig också i ett ganska skuggigt läge.
Mvh
Fenja
Copycat
09-05-2004, 19:43
Studentnejlika ! Den är jättevacker och förökar sig lätt. Den är ca. 50-80 cm. och riktigt djupröd. Jättevallmo är inte helt fel det heller, det hörs inte att jag egentligen inte tycker om röda blommor.
Madeleine1
09-05-2004, 20:48
Jag har ingen röd rabatt men en röd favorit som brer ut sig och har fantastiska små blodröda blommor. Det är Backnejlika Dianthus deltoides 'Billiant' alternativt 'Leuchtfunk'.
Här kommer mera, Röda Clematis för svenskt klimat zon 5, Carmencita E och Södertälje E jättefina
Röda blommor, Bondpion/ Dillpion, Blodalunrot, Backnejlika, Brokfingerört, Nejlikrot orange/röd, Röd/ vit Akleja, Rudbeckia "Magnus", Blodormrot, Grekvädd, Lilja "Milano", Nävor, Höstaster "Dandy och Alice Haslam", Solbrud "Morheim Beauty" Rosenflockel 2m och röda rosor givet.
netaave
10-05-2004, 01:01
Röd bellis, röda primula, balsamin, alunrot, krukrosor, pion,
lilla mamma
15-05-2004, 12:41
Södertälje E 1 st, mängder av daggkåpa, röd flikrabarber, miscantus giganteus silberfeder samt Elefantgräs, daglilja, kärleksört, och rudbeckia Magnus. Tusen tack för alla tips.
Dessutom blev det inte så dyrt eftersom hälften blev inhadlad på växtmarknad i förmiddags