Hej!
Nu är jag oskyldig som vanligt. Min man har besällt vin, zilga, men han har inte en aning om hur den vill stå eller hur han ska stötta den. Och hur stor blir den? Kan någon ge ett utförligt råd, han har bett mig leta på nätet men jag tror det är enklare att fråga här.
/Åsa
MRLINDELL
09-05-2004, 20:29
Zilga är kraftigt växande och vill ha surjord. Blanda två torv och en Rhododendronjord. Jag grävde dryga metern långt (1.20), 50 brett & djupt.
Plantera och vattna, sedan sköter den sig själv ett tag. Min är några veckor och den växer lungt den första månaden, den har skott som man får ta hand om (låta växa i någon spalje t ex). Finns söderläge eller mycket sol är det bra och inte så blåsigt, då är det bara att plantera.
Tack för svaret. Min man tänkte plantera den mot friggeboden, men är det ett bra val? Vi har ett plank ( ca 1,20m högt och 2,5 m långt) bredvid växthuset, kunde den kanske växa där eller är det för lågt? Men söderläge är det åt alla håll som det känns nu ialla fall (har köpt en rackarns skuggväxt).
/Åsa
1,20 är lite väl lågt. Ställ planket på högkant!
>Men söderläge är det åt alla håll < ??
Lugnt och soligt söderläge som Lindell skriver blir toppen. Och spaljè!
jag har min Zilga i ett ouppvärmt uterum. Planterad i en 25 liters kruka.
Den växer som bara den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.