Annie-72
Hej alla kloka. I förrgår så rörde jag om i min varmkompost och gissa om jag skrek när jag fann likmask i den.. Trodde väl i min enfald att det bara skulle finnas små snälla daggmaskar!!! Detta kanske är ok men det känns fruktansvärt äckligt. Var kommer de ifrån??? Håller de till i det översta lagret och daggisarna i det undre??? Har jag gjort något fel??? huh.gif //Annie
KURT
Hur har du artbestämt dem till likmask? Förmodligen är det flugor eller skalbaggar som lagt ägg där. Försöker man få det lite torrare så trivs nog daggmaskarna bättre, men egenligen har det ju ingen praktiskt betydelse om det är daggmaskar eller insektslarver som bryter ned materialet, bara det inte blir dålig lukt.
Tesa
Du har förmodligen fått fluglarver i ...inte så kul när dom blir färdiga flugor... sad.gif men om du får fart på komposten så att den börjar att "bränna" så borde dom gå åt, men det är ganska bråttom för vanliga flugor iaf har en utvecklingstid på 2 veckor från ägg till färdig fluga....

i en VARMkompost så skall det inte finnas kryp man kan se med blotta ögat utan processen sköts av MIKROlivet..bakterier och svampar och sånt där...
Annie-72
Tack Tesa!! Finns det något jag kan göra för att påskynda processen???//Annie sad.gif
KURT
För att få det torrare bör man ha i strö samt röra om så att det kommer in mera syre.
uno
Fluglarverna beror på att flugor har kommit åt att lägga ägg i kött- eller fiskavfall. Det gäller att täcka dessa avfall ordenligt.
För att döda befintliga larver: koka upp några liter vatten och häll över laverna. Om Du råkar ha en blåslampa kan du göra ett svep med den.
Tesa
Det beror litegrann på hurdan komposten är hur man skall få fart på den..... är den för torr så behövs fukt och är den blöt behövs mer torrt material och vända runt den precis dom Kurt skrev.....

Sen är nog Unos tips inte så dumt....koka dom..... mad.gif jag har inga medkänslor med flugor alltså..... kobonde.. rolleyes.gif
MariaS
Så fort man slår organiskt avfall i en kompost så kommer "likmasken". Fluglarver och eller likmask lever endast på organiskt avfall inte vegetabiliskt!

MariaS
Annie-72
Tack ska ni ha allihop!! Kurts tidiga svar var nog inte så dumt för igår när jag skulle fylla på nytt ifrån hinken så vällde det upp spyflugor ur varmkomposten.. Jag försöker vända den så gott det går samt även fylla på strö över det matiga...//Annie wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon