Full version: hänglobelia
yla
har tagit till mej alla möjliga tips härifrån spalterna tongue.gif
kan dessutom inte hålla mej längre
så detta experiment med egna frön o tidig sådd i toarullformar
ett frö i varje kommer jag nu att låta er följa med i
lovar att tala om också om det floppar

eftersom jag e febrig o förkyld så e man ju tvungen att hitte på nåt laugh.gif
för ut e de lika bra jag väntar med ett tag förresten e de grått ute de ser inge skönt ut sad.gif
Fialotta
Ska bli kul att följa dina
små bebisar i toarullarna rolleyes.gif

Jag tror jag ska tjyvstarta jag med bara för de rolleyes.gif unsure.gif unsure.gif
yla
ja jag kanske borde ställa dom under lysröret i diskbänken också men de gör jag när dom har visat att dom tänker komma upp tongue.gif
för dom behöver knapppast så mycke ljus förrän då
hoppas jag
Virgo
hej,

Ojoj, vilket jobb du har lagt ner på detta.

Klippt toarullarna mittuti, lite fint papper under, o allt på några glasunderlägg och i 2 formar?

Det ska bli kul att följa det hela! Hoppas det går bra.
Tips!
Lägg över en glasskiva eller plast så att jorden inte torkar ut för fort.
yla
eftersom dom e sådda i domdär bruna krukorna så står dom på ett fat fyllt med vatten så att krukorna inte ska dra åt sej all fukt men den läcker llite så därför ar det en bricka under alltihopa tongue.gif tongue.gif

så jag tror att dom kommer att hålla fukten

jag e lite rädd för de där me mögel då man täcker över dom

o så ska dom inte skämmas bort smile.gif sad.gif

än har inget hänt laugh.gif
*Felix matte*
När skall jag så frön om de skall utplanteras kring 15 juni wink.gif
Hade tänkt mej Hänglobelia, krasse och penseer rolleyes.gif
Fialotta
Hallå!

I mars, april nån gång...för du kan ju inte sätta ut innan frosten är
borta uppe hos dig...jag vet inte men ni har väl frostnätter
in i juni kanske?
Om jag vore dig skulle jag prova med lite lobelia och testa hur lång tid
det tar innan den kommer upp redan nu...så har du koll sen rolleyes.gif

Lycka till! wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Förr odlade jag en hel del lobelia och jag sådde runt mars det brukade räcka, och runt mars brukar även ljuset ha börjat bli hyfsat bra. Visst kan man så tidigare men då brukar man behöva bra extra belysning. Tidig sådd + ingen extrabelysning tycker jag ofta ger gängliga och svaga plantor som tar lång tid att odla fram till en hyfsad planta. Det brukar dock vara ganska mycket frön i en lobeliapåse så man kan ju så i omgångar. Man kan ju så lite varje månad ända fram till april, ifall man vill se vad man själv tycker är bästa tiden att så.

Det finns en del såtidstabeller för annueller ex. i böcker och på nätet där man kan titta på ett ungefär hur långt innan utplantering man bör så fröna.

http://home.bip.net/eva.sandstedt/satabell.htm
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 20-01-2003, 11:03)
När skall jag så frön till penseer rolleyes.gif

Jag har inte sått egna penseer någon gång, men jag har för mig att man sår på hösten för att få vårblom, men ska du inte sätta ut dem heller förrän i juni så kanske du hinner.

Hälsn Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har sått penseer i jan-feb och då brukar man kunna få dem att blomma i maj-juni.

Vill man ha lika tidiga penséer som de som säljs i butiken så bör man så på hösten och sedan odla dem kallt och ljust på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon