Full version: Träd i uterum
AnkiHbg
Hej
Jag skulle vilja ha råd om vilka träd som kunde vara lämpliga att ha inne i ett uterum där temperaturen kan variera ganska mycket, plus att det är kallt på vintern ibland lite under noll grader, plus att jag måste ha det i en kruka.

Har mycket tomat physalis paprika o gurkplantor nu, men skulle vilja ha det lite mer lummigt högra upp...

Någon som har någon erfarenhet av att odla typ fruktträd el något exotiskt träd i kruka, hur stora behöver dom vara etc..

Mvh Anki i Hbg
Ingrid på Västkusten
Persika/aprikos/fikon!

Båda två tål minus på vintenr och rättså rejäla sådana med för att behöva över 'nollan' i typ Februari då de blommar.
Iofs på markanden finns ju redan kloner som klarar friland hos Dig - men skörden blir antagligen rikare och tidigare om Du kan erbjuda minst två meter i takhöjd (typ) gärna mera.
Citrus - där är det enbart kumquat som skulle klara lägre temp och den gillar inte minus i uterum (enligt min erfarenhet). Så dessa tre är mitt 'heta' tips :-) förutom vinranka då -> den kan man ju beskära så det blri ett träd med faktiskt.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Banan -fast det är en ört smile.gif men blir stor 2m hög , Palm , Orkideträd Bauhinia med vackra klippta" blad
anna.
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2004, 11:18)
Banan -fast det är en ört smile.gif men blir stor 2m hög , Palm , Orkideträd Bauhinia med vackra klippta" blad

Har du erfarenhet av att odla bananplantor? Jag köpte nyligen några bananfrön och ett av dem har börjat gro nu (det kunde ta upp till 6 månader för dem att gro läste jag, vilken tur jag har haft!). I beskrivningen står det bara att ju större kruka den får desto mer växer den, och att den inte tål frost. Jag undrar om det kommer att bli några bananer... förmodligen inte men det är roligt att försöka odla något som är så "konstigt"! smile.gif
Ingrid på Västkusten
JOmen bananer blir det även i Sverige om man kan hålla minst + 20 även på vintern. Är det ätbananer elelr prydnadsbananer Du har?
kerstin z5-6
De är en Ätbar kanarie banan jag har -den är hur stor som helst ,, och växer :)Fått vanlig lecablandad jord o större o större kruka , gillar inte frost o inte stark vind, men pallar att vara ute vindskyddat sommartid .
anna.
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-05-2004, 15:34)
JOmen bananer blir det även i Sverige om man kan hålla minst + 20 även på vintern. Är det ätbananer elelr prydnadsbananer Du har?

Min banan är nog inte ätlig... och det verkar inte heller vara så stor chans att den ska få frukt i Sverige. Prydnadsbanan eller Falsk banan heter den (enligt diverse källor på internet), Ensete Ventricosum. Men det underliga är att när jag sökte på det latinska namnet fick jag fram en avhandling som undersökte just den här växtens betydelse i Etipoien, där den bland annat har hjälpt till att avvärja hungerkatastrofer... Vad roligt det är att ha en växt som har en sån betydelse, även om den inte blir likadan här smile.gif

Jag läste också att bananplantorna dör när de har blommat? Min skulle (eventuellt) blomma efter 4 år, men det är ju jättetråkigt om den ska dö sedan. sad.gif
anna.
Här är det första groende fröet! wub.gif

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...allin&pid=11018
pelleme
http://www.odla.nu/album/data/pelleme/full..._1140_p8690.jpg

Så här såg min bananplanta ut i september förra året.

Pelle
pelleme

Musa Basjoo heter sorten. Jag trodde den var död i år så jag grävde upp den. Men se den gav sig inte så lätt....Nu kommer tre nya skott och två av dem är inne på sitt andra blad.

Spännande....
Går givetvis också att ha i uterum.

Pelle
Cilla
Titta in i Nuttens fotoalbum på hennes inglasade balkong, och på inlägget under småprat som har titeln Grattis Helen. Andreas i Uppsalas fotoalbum på palmer kan kanske också ge uppslag.

Man kan förledas att tro att man inte har något vidare att erbuda ett träd i ett inglasat uterum, men det finns en massa exotiskt man kan passa på att odla där! Temperaturerna svänger mindre i uterum än utomhus och därför kan man odla som om man levde i Södra Europa.

Stor kruka, jord med lecablandning eller liknande luftbärande material och gödselvattning lite då och då så klarar man det mesta. I den bara krukjorden kan man odla som man nu gör under många städers träd - nävor och andra vackra ängsperenner så att man också får liv och mull i krukjorden. Odlar man träd som genetiskt vill bli stora kan man välja sådana som inte mår illa av beskärning och behandla dem lite som stora bonsaier, dvs också rotbeskära lite då och då så att de håller sig i storlek som man vill.

Vindruva skulle jag odla i uterum utöver en massa värmekrävande träd.
Cilla
Pelle - vilken vacker bananplanta du har! Såg bilderna i ditt album på de små rotskotten i backen också.

Jag har haft samma upplevelse med banan i kruka. Moderplantan dog och när jag skulle använda krukjorden till annat fanns där ett par nya skott.

I sitt naturliga tillstånd lever ju bananen så; växer så det knakar, blommar och ger frukt, dör och skickar nytt skott upp från gamla roten. Jag har för mig att man i Mexiko sade mig att bananplantan är två-årig. När jag såg de nära 10-meter höga plantorna hade jag svårt att tro det, men det kanske var sant.

Bananblomma - utsökt i sallader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon