LindaA
Vad ska jag ta mig till?
Mina "Tiny Tim" håller på att få blommor!!!
wacko.gif

Vad ska jag göra? Det är ju alldeles för tidigt eftersom de står inomhus...

Kan jag klippa bort blommorna? Kommer det nya senare då eller förstör jag mina chanser att få tomater om jag gör så?

Dessutom är de inte så höga, ca 25cm tror jag (har så dåligt ögonmått) men stabbiga, borde de inte växa mer innan blommorna kommer?
Ingrid på Västkusten
Ta bort dem - det komemr nya och japp blommorna kommer tidigt på tiny tim!
Ingen fara på taket - genom att ta bort dem så komemr dte nya lite högre upp på plantan bara.....

Hälsar Ingrid
LindaA
Åh, tack Ingrid, du är en ängel!

Jag var ju orolig tidigare att tomaterna inte skulle klara sig överhuvudtaget .... och så tog de sig jättebra...
och så fick jag panik nu igen när jag trodde att jag inte skulle få tomater igen....

skönt att höra att jag med gott samvete kan plocka bort blommorna! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
annelise
Varför får tomaterna inte blomma? Jag har också drivit upp tomatplantor som jag planterade ut i växthus nu i veckan - plantorna var dock ca 40 cm långa.

Måste man plocka bort blommorna? När ska de blomma?
MRLINDELL
Nej det måste man inte. Tiny Tim blir inte mycket större och första klasen kommer tidigt. Mitt råd som tomatfantast hade varit det motsatta, låt plantan vara och ta vara på alla små tomater den ger.

Nu är det över 3 månader sedan jag satte mina 17 sorter och alla blommar, några har redan tomatkart. Fick första kartet den 1:a Maj och är förstås glad över att det funkat så bra trots tidig sådd och ruggig vinter.
Paprikorna och Chilin fungerar lika bra, har inte rört plantorna, det sköter sig bäst själva. Hur tidig man än är kan man ordna klimatet hjälpligt och plantorna klarar sig även om det är ljus från belysning. Ingen gödning innan de hamnade i hink, bara svag BioBact lösning och vatten till hinkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon