Full version: rosenkvitten
tistron
Hej!
Jag har just köpt en liten rosenkvitten (Cido), och undrar om nån vill ge mig lite odlingstips. Zonen är 5 (- 6), men har en slänt i söderläge som verkar lovande. Vad bör jag göra för att den ska trivas? Det är väl egentligen för bistert klimat för den. Tills vidare har jag tänkt plantera den i en kruka, så jag kan ta in den i kallkällaren under vintern.

hälsningar Helena
Ewa L
Dessvärre vet jag inte hur du skall göra för jag gör "ingenting". Officiellt bor jag i zon 4, men micro-klimatet på min tomt säger nog ~2. Och min står i en söderslänt. (Inte så brant som bilden säger, min terras ovanför med Klätterhortensia.)

Dessa bilder tog jag igår kväll:

tistron
Så vackra bilder!!! Jag tycker rosenkvitten är så fin. Måste säga att "göra ingenting" låter lovande i mina öron.

Känner mig osäker på vad det bästa är. Att plantera den eller ha den i en kruka. Om man planterar måste man väl täcka med nåt på vintern. Vill inte att den ska frysa ihjäl.

Helena
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att vill du ha frukt kan du eventuellt behöva en planta till rosenkvitten är oftast inte självfertilt. Annars så kanske det kan tänkas att rosenkvitten kan gå längre upp än vad lappen på plantan säger ifall den planteras skyddat, väldränerat och har ett tjockt snötäcke över sig. Många sorters rosenkvitten blir inte speciellt höga och ofta klarar sig växter i norra sverige ifall de skyddas av snö.

Man kan nog också förvara den i förråd som bara håller någon plusgrad, rosenkvitten är lövfällande och behöver inget ljus.
Hannele
wub.gif Även bin gillar rosenkvitten:

Ezereht
Var hittar ni era plantor? Jag skulle vilja ha en till smile.gif

Den kvitten ajg har ger frukt fast jag bara har en. Men att få flera låter ju roligt förståss biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon