Lajnian
[attachment=91572:Ficus_Tineke.jpg]
Jag har fått ta över en ficus av sorten Tineke. Den är nu mer är två meter hög men mest en ranglig lång pinne, i för liten kruka. Jag skulle vilja ha den buskigare och förgrenad upptill. Den har idag dels ett albinoskott med helt vita blad, men under det också ett nytt friskt skott med vanliga blad. Hur och var hade ni beskurit denna planta? Kanske kan man använda toppskottet också? Det är i mycket fint skick. Tacksam för tips!
prisedtrain
CITAT (Lajnian @ 16-03-2026, 21:00) *
[attachment=91572:Ficus_Tineke.jpg]
Jag har fått ta över en ficus av sorten Tineke. Den är nu mer är två meter hög men mest en ranglig lång pinne, i för liten kruka. Jag skulle vilja ha den buskigare och förgrenad upptill. Den har idag dels ett albinoskott med helt vita blad, men under det också ett nytt friskt skott med vanliga blad. Hur och var hade ni beskurit denna planta? Kanske kan man använda toppskottet också? Det är i mycket fint skick. Tacksam för tips!

Jag skulle nog börja med att beskära toppen strax ovanför ett bladfäste för att uppmuntra plantan att förgrena sig. Ficus brukar svara bra på toppning och kan börja skjuta nya skott från noderna under snittet. Det vita albinoskottet kan du också ta bort om du vill, eftersom helt vita blad ofta saknar klorofyll och inte bidrar så mycket till plantans tillväxt. Toppskottet kan absolut användas som stickling escape road – sätt det i vatten eller fuktig jord så brukar det rota sig fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon