Jo! Jag har läst att en del använder grus och sand och blandar upp jorden med när de sår fröer. Min fråga då blir var man får tag på det? För man kan väl inte använda grus som man tar utomhus? Eller steriliserar man den? Sand har jag köpt i djuraffären. Har de grus åxå? Harebra!
Virgo
19-01-2003, 15:19
hej,
Hos byggvaruhusen brukar det finnas grus i olika kornstorlekar att köpa. Går mycket bra att ta grus som finns utomhus. Behöver inte kokas!! Fråga efter t.ex rådasand, eller lite grövre grus 3-5mm. Till sådd duger duger s.k. sandlådesand. Grus som hittas vid vägkanter ska man inte ta då de kan innehålla för mycket saltavlagringar o andra gifter.
Åk till en grusgrop o be att få köpa grus där, du kommer nog att få ganska mycket för en peng till kaffekassan.
Att ta grus i naturen utan lov är inte tillåtet enl. allemansrätten.
Emser
19-01-2003, 15:48
Hej, annars kan du kolla hos akvarieaffärer - dom brukar ha lite grovare sand och grus...
Ingrid på Västkusten
19-01-2003, 21:36
zoo-butiker.......grustag a la ballast - man kan ofta få en hink elelr ett släp för skrotkassepengar 'typ' ....... man måste kika runt lite......det är som pallkragar - delt förkylt innan det bara ramlar över en allting!
Hälsar ingrid
Virgo
20-01-2003, 01:38
Hej
CITAT
annars kan du kolla hos akvarieaffärer - dom brukar ha lite grovare sand och grus...
vill man betala det 3-4 dubbla så kan man köpa i en akvarieaffär.
Emser
21-01-2003, 20:43
wirgo - jo, det är klart att det kostar - det var ju bara ett tips...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.