Charlotta
10-05-2004, 09:24
Förra året köpte vi ett zilga-vin som vi planterade på vår altan, 5 tr högst upp i huset, mot en spaljé som redan fanns när vi flyttade in. I slutet av sommaren fick alla i br-föreningen lapp i brevlådan om att alla växter som på något sätt ligger mot husets fasader omgående skulle tas bort, för att undvika onödiga kostnader för senare underhåll (huset är byggt ca 1990).
Jag klippte ner vinet ganska hårt i höstas så nu får det börja om från scratch (visste inte riktigt hur mycket jag skulle klippa så det blev så), och nu har det börjat växa och jag vill ju ha det kvar...samtidigt som jag inte vill bli osams med föreningen...
Så min fråga är - hur mycket skadar en sån här växt en fasad egentligen?
Vad är fasaden gjord av? En växt som sitter mot fasaden kan möjligtvis göra att fasden inte torkar upp så fort efter regn (kan möjligtvis vara negativt för träfasader). Man kan oftast lösa det genom att sätta en spaljé en bit från väggen (spaljén kan i sin tur fästas i väggen). Då blir det en luftspalt mellan väggen och klätterväxten, dessutom kommer klätterväxten ut en bit från väggen, det är också bra eftersom det inte blir så torrt för rotsystemet.
Charlotta
10-05-2004, 10:10
Ja, vad är fasaden gjord av egentligen? Inte trä iallafall, snarare är det någon slags tunn blågrå puts eller cement som ligger utanpå tegel som syns igenom på vissa ställen (det är snyggare än det låter!). Träspaljen sitter ca 1,5-2 cm från väggen, men det är förmodligen för lite...
gammelnalle
10-05-2004, 11:35
Vin på balkongen???
Ja gärna och ofta!!!
Skål!!!
Klätterväxter som har griputskott (tex murgröna) brukar bostadsrättföreningarna inte tycka om direkt mot mot putsade väggar. Men jag vet inte om vinstocken har griputskott som växter in i puts?
Charlotta
10-05-2004, 14:33
Vin på balkongen är himla trevligt, grannsämjan kan dock ta skada av både för mycket flaskvin och krukvin i det här fallet...
Vinet har ju små "korkskruve-krullar" som det griper fast med, men jag undrar om det verkligen skadar?
En tanke, kan man klippa ner vinet varje höst så att ingenting alls sitter kvar på spaljén under vintern? Kanske inte gör någon skillnad förstås...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.