Full version: Afrikas blå...
Malin Turinna
Altså...!!!

På inköpsstället säger de att Afrikas blå lijla skall "knuffas" ned i krukan, (altså stå trångt) och att de skall ha lerhaltig jord.
Här i forumet säger "Sylvia" om och om igen, att de skall ha sandblandad jord och absolut stå i STOR kruka???

HJÄÄÄLP! :wacko
Virgo
för att förvirra ännu mer, så har jag sandblandad jord med kogödsel i botten och två 2afrikaner trångt i varje kruka.

Där dom växer vilt tror jag knappast det finns lera, eller?
pepparmynta
Vad har de för naturlig miljö?
Virgo
halloj,

här finns inga trånga krukor!

Sandig humusrik jord. Växer vilt i Sydafrika. På Madeira finns dom i tusental oxå.
andreas i uppsala
jag har mina på friland i sandblandad jord toppat med lite äkta näringsrik medelhavslera. Det ska göra susen.
pepparmynta
CITAT (Virgo @ 11-05-2004, 00:50)
halloj,

Det brukar väl inte göra det i naturen. . . tongue.gif
Malin Turinna
CITAT (pepparmynta @ 11-05-2004, 12:11)
CITAT (Virgo @ 11-05-2004, 00:50)
halloj,

Det brukar väl inte göra det i naturen. . . tongue.gif

Nä, men de kan ju växa trångt och magert i bergsskrevor kanske?
Jag har sandjord, men stod och karvade/hackade lera för de små livens skull, kanske helt i onödan då.

/Malin som fortfarande känner sej osäker.
Kajsa
Jag har haft dom trångt/ stor kruka, övervintrat svalt i garaget och försökt på alla vis men jag har aldrig fått en blomma. Nu köpte jag en ny i våras i Odla. nu erbjudande, skam den som ger sig.
Åsa K, zon 1
Hm wacko.gif

Den erfarenhet jag har är att de måste bli stora innan de blommar och det är väl ganska naturligt.

Mina är planterade i vanlig planteringsjord i rymliga krukor. Och både den vita och de två blå blommade förra året. De nyköpta från Madeira har stänglar med knopp nu och de lökarna var stora när jag köpte dem.

Därimot de som jag köpte från L. Fiskargatan förra året (skall bli mörkblå) de har inte visat några knoppar, troligen för små ännu.

Bäst att tillägga att de får ordentligt med gödning under sommaren laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Mina har det riktig trångt i krukan och förra året hade jag 16 st. Blommor.

Sådde för några år sedan ockås Agapathus men dessa har inte blommat än.

Elisabeth
Kajsa
16 blommor oj och hur gammal är denna skönhet?? Så avundsjuk biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon