Mitt ursprungliga inlägg:
Hej, hoppas att någon kan lite mer om syréner eller vad det är för sorts sak som drabbat mina stackars syréner.
Jag köpte förra hösten två unga syrénplantor, en dvärgsyrén och en vanlig syrén, med syfte att hålla dem i kruka på min inglasade balkong. De övervintrade fint, och slog ut knoppar och blad i början av februari. Dvärgsyrénen var i full blom sex-sju veckor senare. Jag har då och då drabbats av sorgmygg under våren, så jag blandade nu i veckan återigen Pyrex-N med vatten i en sprayflaska och sprayade runt. Det var soligt väder, men växterna är skyddade från den elakaste solen av en tunn bomullsgardin.
Ett par dagar senare fann jag att min större syrén hade konstiga mjöliga fläckar på några blad. Tänkte att det kanske var pollen som klumpats ihop på bladen när jag sprayade med Pyrex-blandningen. Ytterligare ett par dagar senare hade det spritt sig till praktiskt taget varje blad, och på de tidigare angripna bladen så antog fläckarna en lätt rostbrun färg. Jag har igår klippt av de blad som drabbats hårdast, men vill inte ta till alltför hårda åtgärder om det inte behövs.
Har isolerat plantan nu... är jätteängslig för att min vackra syrén kanske håller på att dö.

Så här ser toppbladen ut just nu...
Har granskat bladen noga med hjälp av förstoringsglas. Inga insekter synliga någonstans, men utöver de mjöliga fläckarna finns blanka mineralkristaller utströdda lite här och där. Vissa blads fästen har utsöndrat ett par droppar klibbig sav där de fått dessa gråa fläckar. Vissa blads ytterkanter har nu börjat vissna.
Jorden är väldigt kalkrik, den är beströdd med marmorkross, så ett tag funderade jag på om det var mineralutfällning från bladen. Kan det vara det? Eller är det Pyrex-N som gett problemet? Eller mögel?
Vore väldigt tacksam för tips om vad det kan tänkas vara för problem.