Full version: Duktig på larver?
LindaA
I helgen grävde jag och sambon bort grässvål (läs mossa) från platsen där våra trädgårdsland skall vara. I jorden upptäckte jag massor med vita larver. Tjocka ganska stora vita larver med rött huvud....

Någon som vet vad det är för några och vad de blir när de blir stora?

Tänkte att om de kommer skada min trädgård senare kan det vara bra att lära känna sina fiender innan... tongue.gif
KURT
Är de bara knappt 1 cm långa så är det nog knäpparlarver, se: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c37a60bd8ad8586

Är de längre och kraftigare så är det förmodligen någon av våra större skalbaggar. Man kan ju faktiskt samla dem i en burk, mata dem och se vad de utvecklas till. Har man otur så kan man få vänta upp till ett år, utomland finns ju larver till cikador som man kan få vänta upp till 17 år (cikadornas larvstadium brukar vara flera år, ofta just i primtalserien 2,3,5,7,11,13,17 år) innan den färdiga insekten kläcks.
LindaA
CITAT (KURT @ 10-05-2004, 12:29)
Är de längre och kraftigare så är det förmodligen någon av våra större skalbaggar. Man kan ju faktiskt samla dem i en burk, mata dem och se vad de utvecklas till. Har man otur så kan man få vänta upp till ett år, utomland finns ju larver till cikador som man kan få vänta upp till 17 år (cikadornas larvstadium brukar vara flera år, ofta just i primtalserien 2,3,5,7,11,13,17 år) innan den färdiga insekten kläcks.

unsure.gif unsure.gif unsure.gif

nja..... är inte helt förtjust i insekter och larver.... så att ha de i en burk är nog ingen idé ..... men det måste varar de senare du pratar om, för de är definitivt större än 1cm! De kan säkert vara ca 5cm om man sträcker på dem.... vilket jag inte har tänkt göra tongue.gif
KURT
Är de så stora som 5 cm så kan det vara ollonborre, pingborre eller
trädgårdsborre. De äter alla rötter (tex gräsrötter). På 1800-talet hade man stora insamlingar av ollonborrelarver (de kallades fettpölsor, vikelt är en bra beskrivning av deras utseende) man fick betalt i vikt. De kan visserligen göra endel skada, har man dem i gräsmattan kan man dessutom få stora hål i gräsmattan efter fåglar och ev efter grävlingar som äter dessa larver. Se tidigare inlägg om stora skalbaggslarver:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c37a60bd8ad8586
LindaA
Det är nog ollonborre, såg exakt ut som du hade på bilden....!
Jag har inte märkt att det finns hål i gräsmattan (kanske för att det mest är ogräs och mossa...) men de låter inte allt för trevliga... jag får väl hålla utkik efter fåglar som gräver!

Grävlingar tror jag dock inte blir något problem eftersom jag bor på Gotland och här finns det inga sådana biggrin.gif

En gång var det dock någon som hade med sig en grävling från fasta landet och som på något vis värmde upp den och lade den på vägen... det blev ett fasligt ståhej innan någon erkände sprattet... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon