Full version: Planteringsjord
netaave
Vi har köpt planteringsjord i säckar "4 för 100 kr"
Har försökt hitta någon test över sådan jord, men inte hittat.
Den vi köpte på Coop innehöll 55 liter men var betydligt lättare än Hasselfors som bara innehöll 50 liter.

Svårt att veta vilken som är bäst. mad.gif
Ingrid på Västkusten
TRestet som Natur & Trädgård gjorde och som finns redeovisat i deras sista nummer är rättså avslöjande.....i samarbete med SLU/ALnarp.

Hälsar ingrid
netaave
Ja det svaret blev jag ju väldigt klok på!
Fenja
All Plantjord brukar anses som förkastlig här på forumet och det som rekommenderas är någon av Hasselfors dyrare sorter. Jag har använt billigast möjliga plantjord 5 säckar för 100 kronor i en massa år nu till alla mina krukväxter och plantor och det har fungerat utmärkt för mig. Jag gödslar med flytande blåkorn.
Mvh
Fenja
netaave
Fick ett tips av en granne
1 del plantjord
1 del kompostjord
1 del sand
till grönsaker och potatis. Kan det vara något?
Jag har en stor fin kompost här, men översållad med kirskål och kvickrot därför är jag lite rädd att använda den, har sållat lite i finmaskigt nät men enligt ovannämnda granne hjälper inte det.
Ingrid på Västkusten
Jag sållade ALL min jord till min nya köksträdgård och blev av med kirskålen. Gäller att man har ett såll med bra maskstorlek.

Bästa köpeprodukten är annars komposterad kogödsel på säck. Torvprodukter är förkastliga och miljöovänliga och faktiskt inte bra även om man itne lägger en miljöaspekt på det. Det enda som är 'bra' är att det är billigt jämfört med riktig vara och det är därför de sk jordproducenterna kör med den och många tror ju det är riktig jord .
Jag köper sex säckar komposterad 70-80% kodynga på säck för en hundring, och det tycker inte jag är så värst dyrt. Envisas man med att vilja köpa torvprodukter så är Hasselfors lite dyrare produkter bäst på att hålla formen alltså inte krympa. Men det är liksom ingen mening med att köpa den för att odla i då komposterad kogödsel är både billigare å bättre.

Och att Ni inte blev klokare på mitt svar om Natur och Trädgård, man kan alltså köpa lösnummer, det finns bibliotek, och artikeln och undersökningen är faktiskt ganska lång! Plus det är dette här med copyright med.....

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon