Jag har haft arbetare här under våren som anlagt en parkeringsyta...
Jag bor på landet, omgiven av skog och vad som växa vill. En granne som jag delar framfartsväg med. (Grusväg). Mitt garage ligger på samma sida vägen som boningshuset. På andra sidan vägen var det totalt igenväxt med både sly och ogräs. Denna yta var från början (femtitalet) avsedd att kunna parkera på. Men det var numera nästan omöjligt.
Ytan grävdes ren från växter och jord och det är berg under. Längs innerkanten står träd som inte är mina och det lades upp en jordvall runtom parkeringsytan.
Från början sas det att det skulle ligga markduk under gruset och fästas i "vallen". Men när det var dags för grusbilen, så ändrade de sig o sa att markduk är meningslöst för det växer igenom om ett par år, både uppifrån och nerifrån. Det lades ut bara en knapp meter runt kanten. Jag tyckte inte det kändes bra, men jag är ju ingen yrkesman.
Nu till mitt problem.
I den här vallen på tre sidor, har ogräset spirat nu. Det betyder att växter som kirskål, nässlor, tistlar, snårvinda och en massa andra för mig helt oidentifierbara saker, står METERHÖGT runt min grusade sk parkeringsyta!! De är så höga att de liksom hänger över markdukskanten in över gruset! (Detta ogräs är allså ca 1 meter högt och växer ca 1 1/2 meter brett innan den nämnda trädraden börjar.)
Jag har gått med handskar och repat av det närmaste på höjden, så det inte ska hänga över gruset, men det håller sig väl nån vecka, sen är blir det lika högt igen.
Jag känner mig helt förtvivlad, för det är lätt att föreställa sig hur allt detta ogräs kommer att fröa av sig i gruset och snart bildat gro-grund där. Sen äter sig inåt. Det blir inte lätt att hålla efter genom att kratta o rycka för hand. Det känns som att det snart kommer att bli likadant som det var innan allt detta arbete. En massa pengar kostade det ju också med grus och maskiner.
TIPS, någon???
Det finns inga andra angränsande växter utan det är grusvägen bara. Har funderat på att strö salt ca en halvmeter runt grusplanen, men vet inte om man kan göra det nu, på så hög växtlighet eller om det är bättre att härda ut till våren?