Bekämpning av mördarsniglar.
2024 hade vi många mördarsniglar. Jag började då testa en snigelhacka. Man bekämpar snigeln genom delning. Ett vasst blad på ett skaft.
Första försöket fungerade, men var inte särskilt bekvämt att använda. Jag tog bara ett skaft som jag hittade. Men det var alldelas för kort.
2025 gjorde jag nya försök med längre skaft. nu blev det mycket bekvämare att använda. Jag började nu fundera på om detta skulle vara något man kunde sälja.
Jag började om från början. Ett kvastskaft från Biltema, och en hacka som enkelt kunde monteras på denna. Detta fungerade mycket bra. Jag bekämpade flera tusen sniglar med denna.
Rekordet var 320 på en dag. Jag gick en runda varje morgon. Efter en tid fanns det inte många kvar. Jag slutade när jag kom under 10 på min runda. Detta var i slutet av sommaren.
Under 2026 har jag varit ute några gånger, men nu finns inte många sniglar kvar. Som mest hittade jag 63st.
Min hacka finns på "snigelhacka.nu". Om ni har problem med sniglar och inte vill använda gifter, så är detta ett alternativ.