Full version: Blomsterkaktus
Emser
Hej alla,
jag har tagit skott av en (jättestor) Blomsterkaktus. Jag har fått skotten att rota sig och allt är frid och fröjd! tongue.gif
Nu till min fråga - hur får jag dem att blomma? Eller det är kanske bara äldre plantor som blommar?! Någon som vet?

Vore tacksam för all hjälpa jag kan få... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta brukar det ta några år innan bladkaktusar börjar blomma min sågtandskaktus tog ca 4-5år på sig innan den blommade första gången jag har för mig det är ungefär lika för påsk/november/julkaktusar.

En del bladkaktusar brukar också behöva en köldperiod på hösten-vintern för att de ska bilda blom ex. julkaktusen ska behöva en lite svalare period i ca 5v för att den ska bilda blom. Så enormt kallt behöver dock inte köldperioden vara det räcker ofta med runt +10-15C. Mina kaktusar får stå ute ganska länge på hösten och den kylperioden de får då ute brukar räcka för att de ska bilda blomknoppar.
Ingrid på Västkusten
Om man tagit gamla blad som sticklignar blommar de första året -ingen enorm blomsterprakt men nån enstaka blomma blir det :-)
Definitivt året efter. Är det den gamla svenska rödblomamnde sorten så kan det ta tid, de modernare hybriderna är betydligt ärtigare :-D

Hälsar ingrid
Cilla
Jag har kaktusar som blommar, men de som verkar kallas för "blomsterkaktusar" verkar vara en hel drös olika kaktusar -med gula, rosa, vita och röda blommor. Den här på bilden verkar vara vanlig och kallas Blomsterkaktus. Jag har en sådan som jag misskött å det grövsta. Den växer men blir slanig och fryser på vintern. Hade ingen aning om att den kunde blomma så här vackert. Ska genast sköta om den bättre!

Emser
Den jag har ska 'ha' rosa stora blommor, som blommar lagom till semestern...så de på jobbet är lagom imponerade av den - men vikarierna, antar jag, blir väl glada av den!?! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon