kryddan
..ja....det var ungefär hela frågan det rolleyes.gif

Vi har en kaprifol som tronar i ensamt majestät mot en vägg, runtom är det tämligen kalt och jag har inget emot ett hav av mynta där - men kan den bli så aggresiv att kaprifolen dukar under???? huh.gif
LindaA
Det här blir lite av en gissning eftersom jag aldrig haft sådana i samma rabatt....

Myntor har en enorm växtkraft och är bra på att skuffa undan andra växter, men av min erfarenhet vet jag att kaprifoler inte är så pjåkiga på att ta plats heller.... de kan vara ganska seglivade, så jag skulle våga plantera de tillsammans, låter som det kan bli en fin kombination!

Om du ändå är orolig kan du ju kanske skärma av kaprifolen från myntorna, med något nergrävt i jorden, någon sorts kant av något slag.
pepparmynta
Hur stor har kaprifolen hunnit bli?
Är den fortfarande liten kan du ju vänta ett år till, är den skapligt uppvuxen, sätt dina myntor rolleyes.gif
Sedan får du lägga på lite kogödsel från påse eller annat på vårarna.
kryddan
Kaprifolen sattes förra våren och har väl hunnit en liten bit, men den är ju inte jättestor - så det där med att skärma av från myntorna kanske inte är så dumt ändå.....

Kodynga åker på det mesta på våren rolleyes.gif
Anna i Örsjö
Låt myntorna stå i krukor nergrävda i jorden så bromsar du deras utbredning. Jag har min mynta i en spann utan botten i trädgårdslandet.
Mia, zon 3
Myntor har visserligen fart på rötterna, men de är väldigt ytliga! Jag tror nog att en kaprifol har rötterna på ett annat djup, så den borde inte bli påverkad. Själv har jag myntor helt fritt i perennrabatterna och bland rosorna. Det går jättebra - där de blir för många eller går för långt är det ju bara att rycka upp dem.
Cilla
Jag har myntor lite överallt och det är endast lägre och svaga växter som den kan konkurrera ut. Själv skulle jag inte tveka att sätta mynta intill kaprifol. Enda myntan som jag hittills upptäckt kan bli mycket hög är den enfärgade äppelmyntan som här blir 1,5 meter hög. Den kanske man kan vänta med till dess kaprifolen vuxit och blivit längre.
Blomstertanten
CITAT (Anna i Örsjö @ 17-06-2004, 09:35)
Låt myntorna stå i krukor nergrävda i jorden så bromsar du deras utbredning. Jag har min mynta i en spann utan botten i trädgårdslandet.

Enligt min erfarenhet sprider myntor sej mest genom frösådd !

Numera hittar jag små myntaplantor i varenda rabatt , även grannarnas ! Men som tur är så är det lätt att dra upp dom !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon