Full version: Stenmurkla
Berit
Plockar ni murklor och i så fall hur mångar gånger förväller ni dem? 2 gånger eller fler?
Har just plockat en påse men är lite tveksam med nya rön om giftigheten.

Med vänlig hälsning
Berit i zon 5
yla
fyra ggr ska dom förvälas
men jag torkar dom alltid först
i minst fyra månader
för att giftet ska gå ur
o då ska dom vara så att du slipper andas in det som dom söläpper ut
sen förväller du fyra ggr
o sen kan du äta

men man ska inte äta det för ofta

men gött e de eller hur
yla
här finns lite att läsa

o som sagt jag unnar mej det en gång per år
men man måste veta vad mangör
yla
ifall du inte orkar läsa allt som stod så står det här i slutet

Färska stenmurklor ska före förtäring avgiftas genom avkokning i rikligt med vatten. Bäst är att koka svampen i två omgångar, vardera om 5 minuter. Använd cirka 3 volymer vatten till 1 volym svamp och slå bort kokvattnet efter varje kokning.
Torkade stenmurklor ska först blötläggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp. Häll bort blötläggningsvattnet och koka murklorna på samma sätt som färska.
OBS! Använd aldrig kokvatten eller blötläggningsvatten från stenmurklor i matlagningen.
rolleyes.gif sleep.gif huh.gif
Berit
Tack oldwolfie för dina tips!

Jag kommer ihåg förr när jag plockade murklor, så förvällde jag 2 gånger eller så torkade jag dem, sedan stekte jag i smör efter blötläggning och gräddstuvade och serverade till älgfilé. Det var liksom älsklingsrätten här i huset och någonting som jag hade högst 2 gånger per år. Vi överlevde och jag är i samma ålder som du oldwolfie.

Med vänlig hälsning
Berit
JonasQ
jag har just plockat 3-4 liter murklor vilka kommer att avnjutas vid ngt speciellt tillfälle. Förväller dem 2 ggr och tillagar sen på lit eolika sätt och lever fortfarande.

I de flesta svampböcker/internetsidor står de att man hittar murklor på kalhyggen, det har jag aldrig gjort. Kan någon med erfarenhet beskriva hurudana hyggen ni hittat på? Jag har sökt på 2-3 åriga hyggen där det tidigare varit barrskog, främst granskog. Försökt på ställen med både sandjord och lite kraftigare jord.
Ewa L
Jag har hittat åtskilliga på nya hyggen, dvs våren efter avverkning. Men det är nog bara på sådana hyggen jag letat. tongue.gif
Ofta utefter tilltrampade vägar i skogen också.
MimE
Jag hittar våra i vår grusgång i trädgården. laugh.gif

Torkas och räcker lagom till en god gräddsås per år.
Så jag tror vi överlever. tongue.gif

/Mimmi
Gossen Ruda
Det måste finnas svampmycel i marken för att det skall komma murklor och det finns inte överallt. Att murklorna börjar växa på kalhyggen beror på att dom lever på att bryta ner dött organiskt material i jorden, främst cellulosa om jag kommer ihåg rätt. Sånt finns det gott om på hyggen med alla trädstubbar och tillhörande rötter. Runt rotvältor växer dom också. Man kan odla murklor genom att gräva ner stora mängder tidningspapper någon dm under markytan. Det funkade sådär när jag provade. Det finns ett ställe nära stugan där det kan komma murklor men bara just där. Fast jag har slutat äta dom i stort sett nu. Mycket jobb med förvällning, sandgnissel mellan tänderna och tyvärr en liten cancerrisk. Fast det är jäkligt gott.
KURT
Det är ofta alltför torrt på hyggena på våren för murklorna. Man kan leta längs traktorvägarna som leder till hyggena. Just där marken "rörts om" växer det ofta murklor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon