hur pollinerar man en växt själv för att den ska bära frukt??
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2004, 15:52
Det är lite olika från växt till växt men pollinering, brukar innebära att man tar pollen från ståndarna och placerar på pistillen, ex. med hjälp av en mjuk pensel.
(OBS! det finns växter som har skilda han och honblommor så där brukar det inte finnas både ståndare och pistiller i blomman. +Alla växter är inte självfertila)
Vilka växter är det du ska pollinera.
jo jag har 2 st paprika plantor som står i mitt fönster i lägenheten och dom har precis fått blommor!vad ska jag göra för att få frukt?kanske behöver jag inte göra något alls,vad vet jag
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2004, 09:08
Paprika är själfertil. ibland räcker det att skaka lite på paprikan för att pollen ska trilla ner på pistillen själv brukar jag dock använda pensel ifall jag har paprika inomhus som behöver pollinering.
rent praktiskt är det bara att pensla lite med en fin liten pensel i blomman?total nybörjare på det här men är ivrig att lära mig lite!
ingen som har ett bra svar till en nybörjare??
MRLINDELL
13-05-2004, 13:03
Suck! Det bästa svaret är att inte göra något mera än att ta ut plantan vid lagom fint väder, inte i direkt sol och inte för varmt eller kallt. Paprika, Chili & Tomat korsar sig hej vilt och man behöver inte göra något för att få paprikor. Att knäppa på blommor, använda pensel eller andra Woodoo tekniker är om det görs fel bara att ta en stor risk. Låt plantan vara och du får Paprikor, den största och kanske varsammaste polleneraren är vinden. Ute fungerar Insekter, bin, fjärilar, humlor, getingar .. you name it som hjälp och inne fungerar det i alla fall.
Hur tror du alla andra Paprikor i denna värld skapar frukter? De har funnits på jorden flera tusen år före oss människor.
Jag anser det är fel att ge råd med penslar och knäppningar. Bland tomater som är lite större plantor kan man försiktigt ruska i plantan om man nu MÅSTE göra något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.