enlg
Hej trädgårdsfantaster! Landet håller på att grävas om, en mer oporös jord finns nog inte. Får ställa mig på spaden och hoppa för att få ned den i jorden! Vad skall man välja att jordförbättra med? Trodde jag hade tung lerjord men när jag gjort sk utrullningstestet verkar det snarare vara sand, elle kanske mo? Nån som har några tips? Undrar också när det är dags för fråsådd ute av såväl sommarblommor som grönsaker och potatis mm. Bor i sthlmsområdet. Tack på förhand! Mvh Lisa
pepparmynta
CITAT (enlg @ 10-05-2004, 17:23)
Undrar också när det är dags för fråsådd ute av såväl sommarblommor som grönsaker och potatis mm. Bor i sthlmsområdet.

Det beror på sort, växtzon och temperatur.
Jag bor i Stockholmsområdet och satte mina silverlökar, dill och röda rödbetor för flera veckor sedan. Samtidigt kastade jag ner några rädisfrön.
Grönkålen förodlar jag inne, mest för att jag tycker den är så långsam, den åker snart ut med ett fiberdukstäcke.
De gula betorna sätter jag alldeles snart och sockerärterna. Och de olika bönorna som även de får skydd av fiberduk.
Vitlöken satte jag i september och börjar skörda i sommar.

Perenna blomsterfrön kan du så på hösten eller våren.
Lite olika hur de vill ha det för att gro, somliga vill ha en liten istid!

Sommarblommor vill ha det lite olika, läs på påsen. Själv har jag satt en massa blåklint som redan tittat upp. De fröna går för övrigt utmärkt att så rätt sent på hösten så att de blommar tidigt året efter. (Förutsättningen är att de inte hinner börja gro på hösten.)
rolleyes.gif oj, vad jag har "snackat mycket" laugh.gif
enlg
Tack pepparmynta för ditt svar. Dags att sätta igång då verkar det. Ut och gräv ut och gräv ut och gräv......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon