|
Full version: Vad är detta?
Jag har lite växter i min lilla trädgård som jag inte har en aning om vad det är. Kan ni hjälpa mig? http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=annahallin
Fialotta
10-05-2004, 16:47
Trean ser ut som en anemonsort, söt va den
Det andra kan jag bara tippa på ....skulle tippa vildrosor, vild gissning alltså!
Eller kanske en vallmo?  Sibirisk? Trean alltså.... Eller menar du anna att det är samma växt alla tre?
Blomstertanten
10-05-2004, 18:42
Ser ut som en skogsvallmo !  Var rädd om dom !
CITAT (Berith @ 10-05-2004, 18:46) Eller kanske en vallmo?  Sibirisk? Trean alltså.... Eller menar du anna att det är samma växt alla tre? De två första bilderna är samma växt, den tredje är en annan (mindre). Jag ska se om jag hittar några bilder på anemoner och sibirisk vallmo och skogsvallmo, så får vi se om det var rätt!
Copycat
10-05-2004, 19:09
Jag tyckte att ettan och tvåan såg ut som kirskål, men ändå lite taggigare blad.
Bild tre är Engelsk skogsvallmo,ett och två ser ut som hallon men är inte säkert. Renate
CITAT (renate @ 10-05-2004, 20:18) Bild tre är Engelsk skogsvallmo,ett och två ser ut som hallon men är inte säkert. Renate Ja! Engelsk vallmo har jag hittat bilder på nu och det måste vara sådana som jag har i trädgården! De är jättefina, verkligen... Däremot tror jag att den första växten varken är hallon eller kirskål, men det är svårt att se kanske när det bara finns blad. Jag tror att växten kommer att få blommor (men jag minns inte riktigt hur det var förra året), men jag kan inte komma ihåg att jag har sett sådana blommor som kirskålen har. Och det ska jag kanske vara glad för
kerstin z5-6
10-05-2004, 19:54
Får den vita plymer ?? I så fall är det denna -Kommer nu blir snabbt hög stämmer fullständigt med bladen Aruncus dioicus Aruncus
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2004, 20:54) Får den vita plymer ?? I så fall är det denna -Kommer nu blir snabbt hög stämmer fullständigt med bladen Aruncus dioicus Aruncus Nä, jag tror inte att det är den, om den hade haft så stora blommor så hade jag nog kommit ihåg dem Men jag tror att det är någon blomma på väg, jag kan lägga upp fler bilder när de har slagit ut. De växer under en buske (som jag inte heller vet vad den heter, ehm) och blir inte så jättehöga. Man skulle kanske ha tagit kort på alla växter förra sommaren, så hade man varit lite mer beredd på vad som händer nu (flyttade hit hösten 2002 och har inte "lärt" mig trädgården än - om man nu någonsin gör det).
Powerowic
11-05-2004, 13:35
slående likt hallon, men det kanske kan vara åkerbär
 Det är inte Åkerbär, de har trefingrade blad.  ...men som tidigare sagts, slående likt hallon...
Powerowic
11-05-2004, 13:53
vad finns det mer då, blåhallon eller skogsbär
nu har jag lagt till lite nya växter, för de som gillar utmaningar det är en buske som jag inte vet vad den heter, men jag tror att den är rätt vanlig. sedan är det två rabattväxter med bara gröna blad (än så länge i alla fall) som jag inte har en aning om vad det kan vara.
CITAT (Betty @ 11-05-2004, 14:41)  ...men som tidigare sagts, slående likt hallon... nu när jag ser den tecknade bilden på hallon så tycker jag nog också att det är väldigt likt. finns det hallon som inte får hallon? förra året kom det i alla fall inga...
..rosenhallon, kanske....
5 ser ut som nån stormhatt - Aconitum 8 en oxalis, blodoxalis kanske... och 7 ser ut som nån näva tycker jag
kerstin z5-6
11-05-2004, 14:41
Den sista är blodoxalis -sprider sig lätt men är rätt söt , den som du beskriver som speciella blad är stormhatt som nån redan sagt alltså Aconitum -då det är svårt att bedöma storleken på plantan skulle jag vilja veta hur högt det som du tror är ogräs kan tänkas vara ?
Törnrosa
11-05-2004, 14:46
Hej  Håller med Tesa om att nr 5 ser ut som stormhatt och 8 är nog en blodoxalis. Nr. 6-7 tycker jag ser ut som en nejlikrot, blommar på våren med gul-orangefärgade blommor... De första bilderna ser definitivt ut som hallon, men den stora busken känner jag inte igen. Kramar i den brrr kyliga vårsolen
Ja, blodoxalis stämmer bra med de bilder jag har sett, och nr 5 har precis sådana blad som de stormhattar jag har hittat bilder på. Jag är hur imponerad som helst av hur mycket ni kan! Nu ska jag väl inte säga för mycket och gissa att bara för att en växt är spridd så är den ogräs, det kan ju vara som med den engelska vallmon som jag har lite överallt. Växten på bild 6 och 7 är 30-40 cm hög och har ett väldigt fint växtsätt (tycker jag!), men den växer som sagt lite överallt. Och så finns det djur på vissa av plantorna.
CITAT (Törnrosa @ 11-05-2004, 15:46) Nr. 6-7 tycker jag ser ut som en nejlikrot, blommar på våren med gul-orangefärgade blommor... Jag hittade en bild på nejlikrot här: http://www.lysator.liu.se/runeberg/nordflo...or/pics/303.jpg..och visst är det likt! De har knoppar nu så det ska bli spännande att se om blommorna ser ut som på bilden. Nejlikrot är tydligen någon sorts medicinalväxt, läste jag nyss, stämmer det? Edit: Jag flyttar över stormhatten och blodoxalisen till ett annat album nu, eftersom jag har fått namn på dem, så de tre första bilderna är den växt som nog är hallon, nr 4 är busken och nr 5+6 är den som kanske är nejlikrot.
Törnrosa
11-05-2004, 15:08
Det var svårt att hitta nån riktigt bra bild på nejlikroten på nätet men här är iaf en länk till en som är någorlunda med bilder på både blomman och bladen. http://www.plant-identification.co.uk/skye...eum-urbanum.htmEnligt virtuella floran har den använts som läkemedel förut, mot diarré och dysenteri
Törnrosa
11-05-2004, 15:14
hej igen Glömde skriva att nejlikroten är släkt med Humleblomster, vet ni den där söta blomman som växer i skogen med ljusbruna neråtvända "klockor" Bladen och växtsättet i övrigt påminner om nejlikrotens. Jag tycker själv om att ta in vilda blommor i rabatterna och hade i min förra trädgård en stor planta av just Humleblomster (min nuvarande trädgård är för tillfället ännu bara en jordhög med traktorspår kors och tvärs  ) Då de vilda blommorna får ljus och näring blir många av dem ståtliga och pampiga. Kramar
Där ser man, det är ju jättelikt nejlikroten! Vad bra att jag frågar först innan jag börjar rensa "ogräs"...
Törnrosa
11-05-2004, 15:35
Jag tror nejlikroten sprider sej ganska snabbt så många kanske anser att den är just ett "ogräs" Men om du vill spara dem kan du ju flytta på dina plantor så att alla står på samma ställe som en grupp... skulle vara ganska fint tycker jag
CITAT (anna. @ 11-05-2004, 14:57) finns det hallon som inte får hallon? förra året kom det i alla fall inga...  Hallon bär inte frukt på årsskotten. Det är tvååriga skott som bär frukt. Och det gäller skotten på en uppvuxen hallonbuske - en liten självsådd planta ger inte frukt alls första åren. Jag hade en sån som gav de första hallonen på tredje året.
Gunvor Nilsson
11-05-2004, 19:44
Fyran måste vara en schersmin - doftar underbart gott på kvällarna och speciellt efter ett regn!
Ettan och tvåan är hallon om stammarna är lite ettrigt taggiga.
/Gunvor
Fyran är schersmin av något slag (Philadelphus). Får vita blommor som doftar underbart!  Hoppsan, var redan skrivet. Kanske skulle läsa hela tråden nästa gång!?
Gunvor Nilsson
11-05-2004, 20:17
CITAT (Nutten @ 11-05-2004, 21:07) Hoppsan, var redan skrivet. Kanske skulle läsa hela tråden nästa gång!?  Men Nutten, jag var bara 23 sekunder före dej så du hann inte se! /Gunvor
Det finns odlade sorter av nejlikrot (kungsnejlikrot) med betydligt större blommor (både gula , oranga och röda) än den vilda. Fröna är speciella med en liten krok i änden som hakar i överallt tex strumpor, byxor, katten etc. /Lasse
Vad duktiga ni är! Nu har ni satt namn på alla växter som jag har visat, jag är jätteimponerad Jag ska försöka flytta nejlikrotsplantorna så att de står lite mer tillsammans, som det är nu är rabatten en enda röra (som ni kanske märker). Men inte så att katten kommer åt dem!  Det måste alltså vara hallon som jag har i trädgården, det är ju helt underbart! Men blir inte hallonbuskar ganska höga, 1-2 meter nånting? Som det är nu växer de ju under en annan buske (som heter schersmin, vilket jag precis fick lära mig, fast denna är mindre än den stora som jag tog kort på). Jag vill ju inte ta bort den fina schersminen för att göra plats för hallonen, men frågan är vart jag ska flytta dem i så fall... det är trångt här i trädgården (den är ca 8x3 meter - fast jag är dålig på ögonmått  ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|