Nu har det varit mildväder i en vecka. Jag trodde att det skulle gå fin-fint att gräva en grop för varmbänken som ska få stå inne i växthuset i år.
Jag borde ha grävt i höstas, men lyckades inte uppbringa tillräcklig motivation i oktober. Det är först nu när man längtar som värst efter att börja odla som det börjar kännas aktuellt.
Efter ett par timmars slitande med spade, spett och varmvatten hade jag väl lyckats komma sådär 10 cm ner i jorden. Det verkar råda permafrost i växthuset efter den kalla vinter som varit.
Ankorna, som bor i växthuset nu på vintern, tyckte inte att det var ett dugg kul att någon grävde om deras hem. De protesterade med ljudliga väsningar, flaxade runt och lät sig inte blidkas förrän jag lagt av, tagit bort de läskiga redskapen och mutat dem med ny halm, en bit pumpa att mumsa på och nytt badvatten.
Nu hoppas jag på ytterligare en veckas plusgrader så att jag kan komma ner 30 cm till i backen. Tänkte ladda bänken med halm och ankgödsel i år. Det borde väl kunna fungera lika bra som hästgödsel?
Hälsar Jennyn