Full version: Slit med varmbänken
Jennyn
Nu har det varit mildväder i en vecka. Jag trodde att det skulle gå fin-fint att gräva en grop för varmbänken som ska få stå inne i växthuset i år.

Jag borde ha grävt i höstas, men lyckades inte uppbringa tillräcklig motivation i oktober. Det är först nu när man längtar som värst efter att börja odla som det börjar kännas aktuellt.

Efter ett par timmars slitande med spade, spett och varmvatten hade jag väl lyckats komma sådär 10 cm ner i jorden. Det verkar råda permafrost i växthuset efter den kalla vinter som varit.

Ankorna, som bor i växthuset nu på vintern, tyckte inte att det var ett dugg kul att någon grävde om deras hem. De protesterade med ljudliga väsningar, flaxade runt och lät sig inte blidkas förrän jag lagt av, tagit bort de läskiga redskapen och mutat dem med ny halm, en bit pumpa att mumsa på och nytt badvatten.

Nu hoppas jag på ytterligare en veckas plusgrader så att jag kan komma ner 30 cm till i backen. Tänkte ladda bänken med halm och ankgödsel i år. Det borde väl kunna fungera lika bra som hästgödsel?

Hälsar Jennyn
Sassa
Hej!
Måste man gräva långt ned för en varmbänk? Kan man inte ta några pallkragar och lägga på extra mycket gödsel?

ankgödsel låter lyxigt tycker jag som papegojgödsel eller så! laugh.gif
hoppas det funkar,
hälsar Sassa (kanske man skulle skaffa några ankor)
KURT
Är det tjäle så kommer den inte att smälta bara för att det blir några plusgrader! När de gräver upp ledningar och rör på vintern använder de glödande kol täckta med plåthuvar för att tina tjälen så att grävskopan skall kunna gräva.
Jennyn
Det skulle säkert fungera med en upphöjd variant med pallkragar, men det blir inte så bra inne i växthuset. Den kulle som blir kvar när klimatet tillåter att pallkragarna tas bort skulle helt enkelt skugga för mycket.

Nej, jag tänker vara envis som synden med mitt spett och min spade. Ett tag till i alla fall. En grop på sådar 40 cm djup blev perfekt förra året. Fast då var jag förutsende nog att gräva på hösten. Smart...
Mycket smart...

Tycker Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon