tuppmamman
10-05-2004, 17:21
Jag har köpt en clematis med namnet Rüütel, ska bli blodröda fina blommor enl. bilden. Den ska vara ny för i år.
Nu undrar jag lite vad det är för sort, det står bara Rüütel på lappen. Hur och när ska den beskäras? Någon som vet?
Hör till Jackmani-gruppen och blommar även på årsskotten. Gör inget alltså om den fryser ner, tål också kraftig beskärning. Kan alltså skäras ner en bit från marken på hösten eller våren, alternativt kan du vänta och skära bort alla döda skott på våren. Rüütel är en storblommig sort med lysande röda blommor (12-18 cm). Kan bli upp till 2,5 meter hög under goda förhållanden. Kommer från familjen Kivistiks plantskola i Estland, har jag för mig. Rüütel lär ska vara en korsning av C. "Ernest Markham" och Kivistik-hybriden "Valge Daam" från början av 1980-talet.
Micke
Ja, helt rätt! Här har du den i
text och bilder!
tuppmamman
12-05-2004, 07:52
Tack för hjälpen!
Det var precis det svar jag önskade. Har en annan jackmani, då kan jag göra samma (dvs klippa bort risigt på våren) enkelt att komma ihåg. Hoppas den blir stor och fin, min andra blommar som sjutton varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.