Jag köpte en canna för en tid sedan och planterade den i en stor kruka.
Den har fortfarande inte kommit upp (ca 1½ månad sen jag planterade den tror jag), hur lång tid brukar det ta innan en canna kommer upp? Eller har jag på något sätt tagit livet av den?
Du kan ju kraffsa lite i krukan så ser du om något är på gång. Kanna blommar i slutet av sommren så den tar lång tid på sig, så det är bra att ha den inne i kruka först ända tills nattfrosten är slut i juni.
Elizabeth
03-06-2004, 23:13
Nanna, hur går det med kannan? *nyfiken*
Jag hade planterat 3 kannor i en kruka förra året och fick vänta jättelänge innan en av dem kom upp. Den hann dock aldrig blomma, tror att jag hade den lite väl länge inomhus plus att den fick lite för lite sol utomhus. Övervintrade den och hoppades att den skulle komma upp igen (knölen visade livstecken) men efter att ha väntat i nästan 2 månader gav jag upp och planterade sommarblommor i krukan istället...
Hoppas att det går bättre med din!
Lycka till! De är ju så vackra!
Elizabeth
Elizabeth
03-06-2004, 23:15
Nanna, hur går det med kannan? *nyfiken*
Jag hade planterat 3 kannor i en kruka förra året och fick vänta jättelänge innan en av dem kom upp. Den hann dock aldrig blomma, tror att jag hade den lite väl länge inomhus plus att den fick lite för lite sol utomhus. Övervintrade den och hoppades att den skulle komma upp igen (knölen visade livstecken) men efter att ha väntat i nästan 2 månader gav jag upp och planterade sommarblommor i krukan istället...
Hoppas att det går bättre med din!
Lycka till! De är ju så vackra!
Elizabeth
Annie-72
04-06-2004, 08:21
JAg fick en gul canna av min mammas granne i Eskilstuna för två veckor sedan. Det jag grunnar på är skötsel.. Den vattnas dagligen, står i full sol men hur vill den ha det med näring.. Är den lika hungrig som änglisen eller???
Elizabeth
13-06-2004, 21:50
Jag har aldrig haft änglatrumpeter så jag kan inte jämföra. Dock kanske blir du lite klokare när du läser det här
http://www.odla.nu/artiklar/kanna.shtmlLycka till!
Helen i Piteå Zon 5
13-06-2004, 22:13
Jag sparar mina Cannalökar år från år utom C. indica. dom frösår jag och dom hinner blomma under samma säsong. Cannalökarna tar jag fram i feb. klipper ner de torkade bladen som får sitta kvar under hela tiden och själv torka och vissna ner. Planterar knölen strax under jordytan, (nästan ingen jord över) vattnar 1 gång, lägger glad pack över som jag har stuckit hål i, ställer undan. Sen vattnar man inget mer förrän man ser att det börjar spira i krukan, då tar jag fram dom och ställer ljust och sköter dom som en vanlig krukväxt. Jag planterar om dom i större krukor alltefter dom växer, ger mycket gödning för det gillar Cannor. Under sommaren har jag dom soligt och varmt och alla brukar hinna blomma fint. Du kan ju gräva upp dina lökar och kolla ifall dom är helt OK, om så är fallet plantera grunt och vänta. / Helen
Cannan var stendöd... Vet inte riktigt vad som hade hänt med den, den var mjuk och konstig, såg inte ut att vilja växa i huvudtaget.
Jag köpte däremot en färdig canna i stället, väntar förväntansfullt att det ska komma blommor nu.
Hej!
Jag går o väntar på mina två cannalökar som jag köpt här på odla,en "lusifer" o en "picasso".
Det jag grunnar lite över e om den vill torka mellan givorna eller ska den va jämnfuktig???
Helen i Piteå du verkar ha koll på canner, hur gördu?
Jätte tacksam för hjälp.
Alexander-VG-zon3
17-02-2008, 18:45
dom vill ha jämn fukt och mycket näring ,, att dom är sega i starten beror på för lite värme eller för lite ljuse eller att man inte ger dom näring .
så här sköter jag mina
i slutet av feb planteras dom om i näringsrik jord i krukor dom som är hanterbara dom sätter jag ut i krukor i söderoslen när det är runt +15c där och tas in vid frost eller kalla nätter sedan planteras dom ut när frost risken är förbi ,, resten som är förstora
( uppemot 50-80cm på längden ) får vänta tills frost nätterna är förbi och då planteras dom direkt ute i söderläge i rabatterna sedan ger jag dom näring en gång i veckan . sen efter ett par frost nätter gräver jag upp dom och tar veck bladen och då övervintras dom i en källare +10c och inget vatten .
Tack flaxx!
Hoppas dom kommer me posten snabbt nu då så jag får dom i jord.
Blev lite fundersam nu när jag läste. Ska man verkligen ha knölarna nära jordytan. Jag får alltid en känsla av att dom blir vingliga då. Jag satte mina ca 7 cm under ytan. Ska jag ta upp dom och sätta dom lite högre upp tycker ni ??
Alexander-VG-zon3
21-02-2008, 20:18
mina är strax under ytan , och dom blir stadiga
Den här odlingsbeskrivningen fick jag för längesedan och har följt under alla år med gott resultat
SÅ LYCKAS DU MED KANNA
JORD
Plantera de övervintrade rotstockarna i kraftig jord. Kanna behöver mycket näring. Så använd jord av hög kvalitet.
PLANTERING
Plantera jordstammarna helt ytligt i rejäla krukor. Äldre knölar kan delas i samband med vårplanteringen. Varje delning behöver endast ha ett öga med tillhörande stycke av rotstocken. Vattna igenom jorden ordentligt och placera krukorna i rumstemperatur. Låt dem sedan vara tills du ser skotten bryta fram. Då kan du vattna igen.
GÖDSLING
När plantorna har rotat sig och de första bladen börjar sticka upp placeras krukorna så ljust som möjligt. Gödselvattna varje vecka, ev. varannan, i maj – juli. Låt aldrig krukan torka ut.
PLACERING
Sol och värme kan den aldrig få för mycket av. Placera den i trädgårdens bästa söderläge på terrass eller i ett inglasat uterum.
VINTERFÖRVARING
Efter första frostnatten på hösten är det dags att gräva upp rotstockarna som får övervintra på samma sätt som dahliaknölar. Förvaras vid en temperatur på 10 – 12 grader. Ta upp rötterna med omgivande jord. Låt torka och rinna av innan rötterna placeras i en kartong för övervintring. I mars är det åter dags att plantera och driva upp på en ljus och varm plats
Tack Eva och Flaxss, i morgon gräver jag upp knölarna och sätter dom lite högre upp,men fröna bryr jag mig inte om att leta efter, dom får komma när dom vill, och OM dom vill. Jag tar ju som ni vet aldrig upp lökar eller knölar, jag tar ju bara bort bladen när dom är gula, och slutar att vattna. Hoppas jag kan få se någon blomma nu när jag sköter dom som man ska göra
Trädgårdsmästarn
22-02-2008, 10:32
Jag tog in mina från jordkällaren förra veckan och de har sträckt sig några cm alla redan fasten jag inte har planterat om dem. Jag brukar inte sätta dem förr än 15 mars men p.g.a. det milda vädret kör jag igång tidigare i år. Det är mest Durban jag har övervintrat.
/Mikael
PS Är det någon som har Kannor med jätteblad? DS
Var sätter ni cannorna när de är omplanterade, vill de ha de varmt då, alltså inomhus, eller är växthuset ok? (frosfritt)
Susa
Jössös Eva, bor du så där vackert
CITAT (jahi @ 24-02-2008, 13:19)

Jössös Eva, bor du så där vackert

Om du varit ute i mitt gamla album och tittat så är det bilder från sommarstugan du sett. Och JAAA det är hääärligt därute på somrarna
Somrarna tenderar att bli längre och längre vi flyttar nämligen ut i mars-april någongång och bor till okt - nov då det bär av hem till huset och civilsationen igen . Så nu är det snart dax igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.