|
Hur lång tid tar det för luktärter att gro? Jag har inte sått luktärtsfrön på många år men jag har för mig att det var enkelt... Har sått Royal White från Lord Nelson i ett flertal krukor men inget har tittat upp ur jorden än så länge. Det har gått närmre två veckor nu, jag lade fröna i blöt innan jag sådde dem. Hur länge till ska jag vänta innan jag går och köper nya fröer? Vill verkligen ha luktärter i sommar... / Anna
Hej! Ta det säkra före det osäkra, har aldrig misslyckats med sådd av luktärtor men förra året sådda jag blå och rosa. Inte en enda blå kom upp, men Lord Nelson föreslog att jag skulle blötlägga före sådd... Som om jag inte gjort det! Så en omgång till, det kostar inte mycket, men så glad man blir!
/Åsa
Verkar vara väldigt olika sorter, har sått 3 olika i år och hittills har bara 1 sort grott fastän jag gjort precis likadant och sått alla samtidigt....
Vad arg jag blir!!! Eftersom jag ville ha just vita luktärter gick jag iväg och köpte det, påsen kostade 20 kr, och sedan gror inte ett enda frö?! Får väl ge mig ut och leta fröer igen...
Är det förresten någon som har tips om "grosäkra" sorter eller märken?
/ Anna
Om köpta frön inte gror, anser jag att man skall gå tillbaka till inköpsstället och begära en ny påse eller pengarna tillbaka. Jag hade problem med en påse köpt från Impecta. Jag klagade och fick omgående en ny påse.
..har också köpt från Impecta, Black Knight är det som inte vill.....Mrs Collier var betydligt villigare...(.och hon är nästan vit förresten.....fast mest gul kanske...) skall gnälla lite på Impecta jag med...
Malin Turinna
11-05-2004, 13:15
Jag har ett supertips!
Blötlägg i ljummet vatten. Lägg därefter fröna på några lager blött hushållspapper i en soppskål. (Fröna skall komma i kontakt med vattnet men inte bada.) Täck skålen med gladpack med ett par små hål i och ställ på köksbänken, ej i sol. Fröna gror perfekt (och du slipper den ovissa väntan och att ödsla jord och såkrukor.) När de vita groddarna tittar ut, planterar du dom försiktigt som vanligt, platta bara inte till jorden för hårt över dom efterssom grodden är lite känslig.
Det kommer garanterat att lyckas, 99% av mina frön av olika märken gror, både perenna och vanliga.
Lycka till!
annelie200
11-05-2004, 13:33
Jag planterade mina luktärter för minst tre veckor sedan. De har haft en jätte ojämn uppkomst. Det ploppar fortfarande upp nya. Samtidigt är det vissa som är 20 cm höga. Så ha hopp de kanske kommer!
CITAT (Malin Turinna @ 11-05-2004, 14:15) Jag har ett supertips!
Blötlägg i ljummet vatten. Lägg därefter fröna på några lager blött hushållspapper i en soppskål. (Fröna skall komma i kontakt med vattnet men inte bada.) Täck skålen med gladpack med ett par små hål i och ställ på köksbänken, ej i sol. Fröna gror perfekt (och du slipper den ovissa väntan och att ödsla jord och såkrukor.) När de vita groddarna tittar ut, planterar du dom försiktigt som vanligt, platta bara inte till jorden för hårt över dom efterssom grodden är lite känslig.
Det kommer garanterat att lyckas, 99% av mina frön av olika märken gror, både perenna och vanliga.
Lycka till! gäller det även frön till tobak?
kryddan
11-05-2004, 18:10
CITAT (Tesa @ 11-05-2004, 13:44) ..har också köpt från Impecta, Black Knight är det som inte vill.....Mrs Collier var betydligt villigare...(.och hon är nästan vit förresten.....fast mest gul kanske...) skall gnälla lite på Impecta jag med... Min Black Knight från Impecta vill inte heller - kanske var nåt fel på den sorten helt enkelt
CITAT (Malin Turinna @ 11-05-2004, 14:15) Jag har ett supertips!
Lycka till! Och jag som sådde mina luktärter i söndags. Får lust att gräva upp dem igen, för detta verkar vara ett supertips. Helén
Malin Turinna
13-05-2004, 17:54
CITAT (uno @ 11-05-2004, 16:23) CITAT (Malin Turinna @ 11-05-2004, 14:15) Jag har ett supertips!
Lycka till! gäller det även frön till tobak?  Ingen aning, har aldrig provat tobak. Men jag har en känsla av att stora fröer kan behandlas på detta vis Hälsar malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|