netaave
10-05-2004, 19:05
Kan jag plantera dessa ihop som en liten grupp? Hur stort ska avståndet vara?
Kan jag sätta dem direkt i gräsmattan?
kerstin z5-6
10-05-2004, 19:39
Du kan sätta dem i samma rabatt men i gräsmattan trivs de inte -Gräset konkurrerar och pionen vill ha bar jord runt fötterna ..
Gör en rabatt med öppen jord, inte direkt i gräsmattan, men det kanske du inte menade. Pionen blir ca 70-90 cm hög och planteringsavståndet bör vara ca 70- 80 cm, blir stora med åren. Löjtnantshjärta vill ha lite halvskuggigt, det blir ett tomrum längre fram då den gulnar, då får du kanske ha någon annan växt där. Annars är det snyggt med bara pionen i eget majestät i gräsmattan.
Hannele
10-05-2004, 20:38
Jag har haft löjtnanshjärt i gräset flera år, men inte så bra.
Den är 'mamma' till flera plantor, jag låter den nog stå kvar där.
Löjtnantshjärta gillar inte att flyttas.........

Vilket jag fått erfara då jag flyttat min dicentra spectabilis alba, vit löjtnantshjärta, två gånger förra säsongen......... Ja, dumt jag vet, men den stod inte bra.......... I år uteblev de kraftiga röda spirorna och först nu tittar världens minsta ljusgröna små spindelben upp ur jorden - den blir inte stor i år! Så hitta en plats och låt den stå, då trivs den!
Jag flyttade min löjtnantshjärta för ett par veckor sen, var väl ca 3 dm hög då med många blomknoppar. Det gick alldeles utmärkt för nu har den växt flera dm till och blommar för fullt. Till på köpet står den i full sol.
Jag har dock inte satt den direkt i gräsmattan utan det bästa är nog om den får en djup grop ned jord med tanke på att den har så stort rotsystem. Mycket vatten och gödsel gillar den också. Sen kan den bli en buske som är över 1 meter bred och hög och kräver en hel del utrymme.
netaave
22-05-2004, 21:46
Jo jag gjorde en rabatt och satt pionen i mitten med en vit och en rosa löjtnantshjärta på var sin sida om den.
Mellan pionen och löjtnanterna lite snett framför satt jag två kungsnävor och funderar även på att sätta in lite prästkragar som sällskap åt nävorna. Tror ni det blir bra? Kan jag sätta något mer? Jag har även påskliljor i den rabatten.
Det blir nog jättefint. I sällskap med prästkragarna, och dessa blommar längre fram på sommaren. Stjärnflocka rosa ca 80 cm, Rosenstav lila ca 70 cm, Astilbe rosa/ vit / lila 70 cm - 1 m, Sköldpaddsört rosa, årets perenn ca 80 cm, Dagliljor finns en uppsjö av läckra sorter 70 cm - 1 m, Höstöga har blad som dill, gul ca 70 cm, Strålrudbeckia " Goldstorm" gul och stilig blommar hela hösten den med. Rudbeckia " Magnus" röd och så vacker ca 80 cm juli-sept. Men det finns många fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.