Jag har precis kastat ut lite överblommade tulpaner, och nu undrar jag om det är möjligt att ta till vara och plantera de frö som sitter på varje blomma? För det är väl frö, eller?
Om det nu går - hur gör jag?
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2003, 18:17
Snittblommor hinner inte bilda frö de där bruna som brukar vara kvar i mitten och som färgar av sig frömjöl är det som är kvar av ståndare och pistill.
Tulpaner utomhus kan bilda frö det brukar bli en uppsvälld kapsel, när fröna är mogna och kapseln börjat torka så brukar fröna skramla i kapseln. Kapseln högst upp till höger på bilden är en tulpanfrökapsel.
Lena N
19-01-2003, 19:38
Jag har en sorts små botaniska tulpaner som jag inte minns namnet på, men de är vanliga. De har frösått sig själv i rabatten. Skulle antagligen kunna förökas effektivare genom att ta vara på fröna och så i krukor.
Hannele
19-01-2003, 20:15
Inga problem - det tar ca 7 år från frö till blomma!
Eva i Skåne
20-01-2003, 20:08
Tar det sju år i rabatten också??? Inte underligt att mina inte blivit fler än lökarna jag satt. De har nog bara stått där i 3-4 år. Det kan vara samma sort som Lena nämner, små botaniska ljusgula med flera blommor på varje stjälk.
Sylvia
21-01-2003, 00:16
De där ljusgula är kanske Tulipa tarda? Brukar självså hos mig också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.