abborrmaster
19-01-2003, 17:57
Vad händer?
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2003, 18:27
En kärna från en druva blir en vinranka se mitt svar på samma fråga som fanns under småprat.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...09a5850a296d264
abborrmaster
19-01-2003, 18:31
jaså ja... De andra kan ju se min fråga på samma adress

/Simon
om du sår kärna från "köpedruva" som oftast kommer ifrån medelhavet eller platser med liknande klimat så klarar de bara 0 gradigt som minst, eller ibland någon enstaka minusgrad. Du kan ju ha den i ett vinterbonat uterum eller innumhus (då de förmodligen behöver extra ljus) fast då måste du klippa den mycket för att kunna flytta den till svalare utrymme på vintern ( t.ex. till ett garage).
abborrmaster
19-01-2003, 20:05
ååkej... ingen aning ifrån var de komm ifrån men eftersom de var köpta denna månad så måste det ju vara ifrån tropiskare klimat iallafall!
/Simon
Hannele
27-01-2003, 20:21
Ibland vissa årstider kan man i mataffären hitta vindruveklasar
med kraftig "pinne", som rotar sej lätt och kan bli ett par meter inomhus.
abborrmaster
27-01-2003, 20:32
men hoppsan, det e väl ändå bara fröna man ska så o inget annat va?
/Simon
Hannele
28-01-2003, 12:35
Vad är det för fel på sticklingsförökning av druva??
I augusti är klasarna fina, med cm-tjocka stammar, som lätt rotar sej i jorden.
CITAT (Hannele @ 28-01-2003, 12:35)
I augusti är klasarna fina, med cm-tjocka stammar, som lätt rotar sej i jorden.
Menar du alltså att du när du ätit upp alla druvorna stoppar ner pinnen i jord? Och får den att ta sej?
Hannele
28-01-2003, 12:55
Nej, inte direkt, men vissa årstider (augusti?) har vindruvorna i affären väldigt kraftig stjälk, cm tjocka. Dessa stammar är lätta att få rota sej. En kompis har 2 m lång grönskande vindruva med vackra blad i vardagsrummet hon fått på detta sätt. En inklasad sval balkong bättre plats, tror jag. Min druva dog av slarvig vattning...
Jag tror att jag vet vad Hannele menar. Jag har vid några tillfällen sett druvklasar som har en bit av stammen med - skaftet på klasen ser liksom ut som ett T.
(Om mitt förklaringsförsök gör någon klokare återstår att se....

)
Måste jag vänta såååå länge innan jag kan kolla i affären och testa!
Nää Berith, varför skulle du behöva det? Det är väl bara att köpa druvor nu och prova! Varför vänta med experimentlusten till i höst??? Går det så går det!!
Jamen, dom pratar ju om augusti - augusti! Jag ska ner till affären nu och harva igenom druvorna får jag se om nån har ett T i ändan.

Lycka till! Hoppas du hittar nån med ett T i ändan... hmm ,,,druvklase alltså!

Blir nästan lite sugen själv att prova!
abborrmaster
28-01-2003, 16:22
sticklingar e ju inte så roligt... Eller - bergis roligt men det e roligare om man sår och man får se det GROO! Men jag ska pröva stickling oxå!
/Simon
Hannele
29-01-2003, 12:08
Du är
ung ännu, abborrmaster!
En annan har inte tålamod att börja med träsådder - då
hinner jag ju aldrig
formklippa dem!!
Tvärtom Hannele, tvärtom. Det är när man börjar blir riktigt gammal som man ska så ett ekollon... Då vet man att att ens goda gärningar kan bestå i tusen år till!
Fast det gäller att inte formklippa den lilla ekgrodden. För då lever den inte så länge...
Retfulla hälsningar från mig som gillar din trädgårdskonst.
abborrmaster
29-01-2003, 16:37
haha jag sådde ekollon för LÄÄÄNGE sen... Trädet e nu rätt högt och en meter ifrån trappen

Men jag väntar fortfarande på att papayan ska ge frukt... Bara femton år till

/Simon
Hannele
29-01-2003, 21:24
Mitt tulpanträd ska blomma om 25 år...
Ååå vad det låter spännande, jag måste också kolla druvklasarna nästa gång jag är i affären just nu vill jag bara så och så och se nått växa
Härligt om jag kunde få en vindruva att ta sig i vardagsrummet, har ett stort glasparti så gott om ljus blir det!. Nån som vet hur stor kruka man bör ha? Jag vill ju att den ska ge druvor så småningom. Man kanske ska ha två? Eller befruktar de sig själv?
abborrmaster
07-02-2003, 11:13
vafasen gror de aldrig

/Simon
Onekligen intressant, men frågan är ju hur länge man får vänta tills det börjar likna något? Jag har för mig att vissa sorter är snabbväxande medan andra är tvärtom men det är bara en gissning egentligen.
Man har ju sett stora klasar hänga i "taket" över uteplatser i länder kring medelhavet. Där är det ju varmt men jag känner en som har en vinranka som växer längs husfasaden på sitt hus och den är säkert över 20 år gammal och inte särskilt hög. Dock ska sägas att den är hårt klippt för att ge frukt.
Förra sommaren gav den otroligt mycket frukt och det var små små druvor som var supergoda!
abborrmaster
09-02-2003, 20:12
hur fasen ska jag veta hur lång tid de tar innan de liknar nåt om de aldrig GROR

/Simon
Hannele
14-02-2003, 17:49
Cilla, mina formklippta aspar har minnsan levt över ett decennium!!
Utan formklippning hade de varit döda!
Ingrid på Västkusten
14-02-2003, 18:05
Apropos tusenåriga perspektivet etc så fick jag frön till pimpernöt idag .-))
Konnasörsklubbens fröer :-)
hälar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.