miss piggy
10-05-2004, 21:15
Jag har en avokado planta som har blivit ca 1,5-2dm hög. Den ser ut som en lång pinne med små blad högst upp på toppen.
Väldigt ful faktiskt....
Hur ska jag beskära min avokado så att den blir lite "buskigare"? Precis under bladen eller längre ner på själva pinnen?
Hur kommer avokadon växa efter att jag toppat den och hur ska jag i fortsättningen beskära den???
miss piggy
24-05-2004, 08:56
Nu har jag beskärt min avokado mitt på pinnen. Verkar som den inte alls gillade det. Den växer inte alls verkar det som....
Har jag gjort nått galet nu? Skulle jag beskärt endast bladen som satt högst upp???....
Tacksam för svar!
grodchen
24-05-2004, 13:39
De _ser_ ut som pinnar med blad längst upp till en början. De blir ganska stora även inomhus har jag för mig. Har själv en liten bebis just nu som beskär sig sjäv med att fälla de nedersta bladen så att den alltid har max 4-5 blad. Väldigt tråkigt.
Tror tyvär du har gjort bort dig med din planta. Det var ju en ganska hård beskärning.. Som tur är så kan man ju äta fler avocados! Om den börjar växa igen så måste du berätta om det.
miss piggy
25-05-2004, 05:04
Tack för ditt svar!
Ja, jag kanske var lite väl ivrig i beskärandet.... Jag kommer med mer info ut i fall att den börjar växa igen! Toppen börjar i alla fall få rötter... bättre än inget....
Sulawesii
25-05-2004, 10:35
Jag hade också funderat lite på att beskära min Avokado, men bestämde mig för att lugna mig lite. Och tack och lov för det! Massor av nya grenar har självmant börjat titta fram!! I och för sig sitter allt i toppen, så den kommer ju inte att bli buskig, men, det blir nog fint iallafall!!
miss piggy
30-05-2004, 10:04
Min hårt beskärda avokado har fått små sidoskott!!! verkar som den klarade min elaka behandling trots allt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.