Full version: Plantra utan jord!
gullik.u
Ja aldrig blir man klok på detta!! laugh.gif jag har skrivit några gånger och haft funderingar omkring jord, vad som är bra mm mm gödsel osv. Igår var jag och hälsade på ett "proffs" får man väl nästan kalla honom, han har hållit på med plantor i många år och då är det inte de här vanliga utan väldigt ovanliga! han har rest runt i bla Afrika och plockat frön som han driver upp har ett otroligt intresse.Men nog om det smile.gif han sa en märklig sak som att han aldrig använder jord bara skit enl honom!? han planterar i Torv och sand istället. tyckte bara att det vore kul att kolla här vad ni tycker, någon som har erfarenhet?
(han menade att det var värdelöst med planteringsjord)
gullik.u
CITAT (gullik.u @ 10-05-2004, 22:50)
Ja aldrig blir man klok på detta!! laugh.gif jag har skrivit några gånger och haft funderingar omkring jord, vad som är bra mm mm gödsel osv. Igår var jag och hälsade på ett "proffs" får man väl nästan kalla honom, han har hållit på med plantor i många år och då är det inte de här vanliga utan väldigt ovanliga! han har rest runt i bla Afrika och plockat frön som han driver upp har ett otroligt intresse.Men nog om det smile.gif han sa en märklig sak som att han aldrig använder jord bara skit enl honom!? han planterar i Torv och sand istället. tyckte bara att det vore kul att kolla här vad ni tycker, någon som har erfarenhet?

jag som är en glad amatör använder en hel del jord, men antar att det blir lättare att rensa med hans konsept! wub.gif
Virgo
CITAT
han sa en märklig sak som att han aldrig använder jord bara skit enl honom!? han planterar i Torv och sand istället.

Då har han nog inte läst innehållsförteckningen på Planteringsjordpåsarna.

Som "alla" vet vid det här laget, så består planteringsjord av 90 - 95% torv och resten är sand/lera/gödsel.

Så i princip så använder han "planteringsjord". Men troligtvis så har han en helt annan blandning. Skulle tippa att det är 50/50? eller mer sand än torv?
Kanske 1del sand 1 del torv 1 del gödsel
fråga honom hur mycket sand han har i torven.

Tycker fortfarande om man inte kan tillverka sin egen jord, så är det vettigaste enligt min mening att köpa kogödsel i påse 4-5 för 100:-
Barkmull , egen mull och grov sand. Har man lera, så kan man torka några kokor och slå sönder dom i smulor och blanda ner i sin egen jordblandning allt efter växternas behov.
KURT
CITAT (gullik.u @ 10-05-2004, 22:50)
Men nog om det smile.gif han sa en märklig sak som att han aldrig använder jord bara skit enl honom!? han planterar i Torv och sand istället. tyckte bara att det vore kul att kolla här vad ni tycker, någon som har erfarenhet?

Han kan ju inte odla endast i torv eller sand, man måste ju komplettera med gödning i någon form. Det finns ju vissa fördelar med att odla utan jord, man kontrollerar ju helt tillförseln av näringsämnen och endel menar att det blir mindre problem med sjukdomar. Men samtidigt innebär det ju mera jobb att verkligen se till att tillföra tillräckligt med näringsämnen.
gullik.u
Han sa att han tillförde Algomin " tror jag det hette " sen är det väl så att det blir billigare att ta hem Torv än att köpa jord i säckar, köper man matjord kan man ju få massa ogräs med på köpet!?men för mig som inte kan så mycket om näring mm kanske det är säkrast att hålla mig till jord torv och sand i mina rabatter rolleyes.gif jag vet inte hur mycket sand han använder och inte hur mycket Algomin heller, men det växer och ser j-ligt snyggt ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon