veno
Hej alla glada trädgårdsfantaster!

Jag har läst allt vad som kommer i vägen här på sidorna men jag behöver mer hjälp om jag ska mäkta med mina planer, hoppas ni kan ge några goda råd.

Vi ska sätta häck ut mot en mindre gata.
Vi hade tur för att en granne håller på att bygga ett hus och grävaren som var där tog en liten slant för att gräva upp som ett dike där häcken ska vara.
Jag höll på att få en chock igår kväll när jag kom hem! Vad mycket jord! Han har säkert grävt 60 cm brett och djupt!

Nu kommer mina frågor smile.gif

Vad jag ser så är det massor av lerjord, ska jag förbättre den jorden?
Hade tänkt att fylla tillbaka lite lerjord, lägga i hästgödsel och ny jord.

Kanske man ska lägga i grus eller sten längst ner istället för att skyffla tillbaka lite lerjord?

Sen kommer det här med häck, jag tycker att Häckoxbär är fin med sina mörka glansiga blad. Men jag läser att den inte är e-planta och att de nya plantorna kan bli sjuka. Vad är eran erfarenhet?

Är det någon som har köpt Häckoxbär på sista tiden och i så varifrån?

Om ni har andra idéer på häckförslag så är det varmt välkommet.

Vad ska man ha sen mellan rabatten och gräset?
Är det en smart idé att gräva ner impregnerad slipers längs med rabatten som man sen kan köra gräsklipparns hjul på?
Eller finns det bättre lösningar?

Häcken ligger i sydost läge med full sol hela dagen i zon II i Stockholm.

Hoppas ni har tid att hjälpa en novis med snart en häck, förhoppningsvis

/Anna
kerstin z5-6
Att du har 60 djup o brett-är lysande , blir lucker o fin jord av din lerjord , särskilt om du blandar den med grus och välbrunnen gödsel -som eg är till för jordstrukturen -den bör alltså inte vara färsk -
I en sån rabatt kan häcken etablera sig väl -och bre ut sina rötter fint.
Är du osäker på färskheten ,får du se till att de nya plantornas rötter inte kommer i direktkontakt med gödseln vid planteringen o den närmaste tiden
När du valt sort o planterat måste plantorna vattnas noga den första säsongen -
En avgränsning mot gräsmattan är mycket bra och blir lättskött
Själv har jag en liknande häck med Bukettapel- malus sargentii
mellan häckplantorna har jag vårlökar som blommar innan häcken fått siana löv -sen vissnar de snyggt därunder o har det torrt pga av häcken sommartid precis som de vill ha det smile.gif

Häckoxbär vet säkert nån annan mer om .
Lycka till !
veno
Hej igen!
Nu vet jag varken ut eller in.

Ringde och pratade med en trädgårdshandel (Trädgårdshuset) och där sa de att om man ska plantera i lerjord så ska man först gräva upp och sen ska man lägga i jorden igen i samma ordning. Den djupaste jorden ska tillbaka till det djupaste så att säga.

Och sen ska man inte lägga grus i botten eller blanda i gödsel! Utan det ska man göra högst upp istället.

Han sa att det finns så många felaktiga rykten och det här var en av de vanligaste; att man gräver upp och blandar i ny jord och sen tror att det ska växa.

Jag blir helt snurrig, hur sjutton ska man veta? Inte lägger jag ner både massor av tid och pengar och sen funkar det inte.....

Eftersom Häckoxbär har ibland den här sjukdomen så rekommenderade han istället Liguster eller Amerikansk hagtorn.

Det är så man får ångest blink.gif

/Anna
kerstin z5-6
Men stopp nu - jag kanske uttryckte mig otydligt men det är inte så stor ide att grusa längst ner , dit kan du stoppa gammal lerjord -men jag pratade om planteringslagret -där häcken ska sitta smile.gif
Brunnen hästgödsel har mycket lågt näringsinnehåll och kan inte betecknas som gödsel# '
Komposterad kogödsel kan man så frön i utan att bränna rötterna

Mull inblandningar i lerjord förbättrar strukturen -sen får de säja vad de vill på plantskolan -jag har kämpat med min tunga lerjord länge nu ..

Allra överst kan du gödsla, med riktig gödsel -nästa vår smile.gifsmile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon