Full version: Körsbärsträd
eml
Vi vill gräva bort den (o)gräsmatta (+ca 10-20 cm jord) vi idag har på framsidan och sedan lägga på ny jord och rulla ut ny gräsmatta. I (o)gräsmattan står dock ett stort gammalt körsbärsträd (bigarrå) och min undran är om körsbärsträd har ytliga eller djupgående rötter, eller m.a.o kommer trädet fara illa av att man gräver bort den gamla gräsmattan under/runt det med spade, jordfräs, grävskopa eller vad man nu behöver ta till?
Finns det någon tumregel för "säkerhetsmarginal" till stammen (där man ska gräva försiktigt/bara ytligt)?
Kan man "kompensera" trädet på något sätt efteråt?
KURT
Fruktträden har ganska ytliga rotsystem som sträcker strax utanför kronans utbredning. Tar man bara bort grässvålen så bör man inte skada rotsystemet. Sedan bör man inte höja marknivån alltför mycket, på en gång.
Cilla
Många av körsbärsträds rötter ligger strax under ytan av grässvålens rötter, dvs ca 5 cm ned. Jag skulle inte använt jordfräs innan jag handgrävt stickprovsvis och kunde ställa in den mycket ytligt.

Trädet har sina grovrötter närmast stammen och de näringsupptagande rötterna, finrötterna som grenar ut sig som i trädets luftkrona ungefär, i kronans ytterdel och en bit utåt. För trädets näringsupptagning är det viktigast vad du gör i marken där krongrenarna slutar och en bit ut (dropplinjen), medan det är mest känsligt att få skador i de grova "ledningsrötterna" längre in mot stammen.

Passa på att jordförbättra för ditt träd i samband med gräsbytet! Under trädets krona och en bit ut, eller endast i en cirkel eller rundlar i trädets dropplinje - plantera ettåriga växter eller gör ängsområden av gröngödslingsväxter. http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm. Gräsmatta är det sämsta underlaget för våra fruktträd - de stjäl den näring och det syre träden behöver och dessutom gödslas och kalkas den som inte alls passar trädens näringsbehov.
eml
Tack så mycket för svaren! Ska pröva att gräva lite försiktigt runt trädet och se om det syns några rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon