Full version: Angrepp på Humle
henriksson
Hejsan

På min farmors gård finns ett stort bestånd av Humle som klättrar på störar mot en vägg. Nu på senare år verkar det som om humlen har drabbats av någon ohyra. Plantorna hinner få blad och kottar men sedan är det något som äter upp bladen. Vi har kollat på plantorna men hittar ingen insekt. Har någon något förslag på vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Kaläten humle brukar betyda humlefly larver. Larverna är små gröna fjärilslarver som uppkommer i stor mängd, det går fort för larverna att äta upp en humle när de är mätta trillar de till marken. Man måste vara ute i god tid för att hitta de gröna larverna som smälter in i bladverket. Åtgärd: Spruta med någon pyretroid, handplocka, skaka ner och döda mm. Har man massor av humle kan man även köpa en bakterie som tar död på fjärilslarver.

Man drabbas olika hårt olika år. Vissa år ser man just inga skador alls medans andra år kan enbart skeletten av växterna stå kvar efter amgreppen.
henriksson
Tack Åsa

Ska börja kolla på plantorna direkt!
MRLINDELL
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-05-2004, 10:32)
Åtgärd: Spruta med någon pyretroid, handplocka, skaka ner och döda mm.

Larver som är så gulliga?

Döda dem mm? Kan man göra mera än döda dem?
pialotta
hakar på humlefrågan;
jag har samma problem, humlen äts upp. Stockrosen blir också uppäten, kan det vara samma fjäril? Jag söker under bladen men hittar ingenting och nu har jag tröttnat på att pilla under bladen, de börjar bli så många...
Vad är pyretroid? Störtgiftigt?
kryddan
Har kämpat med samma sak, pyrex hjälpte inte mig - handplockning var det enda sättet att minska angreppen NÅGOT sad.gif
pialotta
men handpåläggningen känns så fånigt, sitta och smeka blad... tar sån tid också. wub.gif
Om de återkommer år efter år så finns de säkert i jorden, jag funderar allvarligt på att slita upp både humle och stockrosor.
Kanske börja lite mindre dramatiskt, klippa bort angripna blad.
Tänk, det finns en självsådd stockros som kommer nu och den är inte angripen! Det tyder på att de finns i jorden.
kryddan
Ja, de finns i jorden kan man säga - larverna kryper tillbaka i jorden när de käkat klart eller när de blir störda - och så kommer de igen nästa år. Tips är alltså att lägga ett skynke e.dyl. under humlen så att man kan fånga upp eventuella smitare.

Vet inte hur mycket ide det är att gräva bort all jord - de som ägde vår stuga tidigare hade gjort det samt bytt ut humleplantorna, men det verkar inte haft någon större effekt. unsure.gif
pialotta
Hmm, det verkar som man får anse sig som värd åt gröna fjärilar istället...
lillmilla
CITAT (pialotta @ 19-05-2004, 10:19) *
Hmm, det verkar som man får anse sig som värd åt gröna fjärilar istället...

Jag har också dessa larver, visst tycker iof ja att de e lite söta, men jag var ute efter att ha en fin humle! Humlen planterade jag i år, fick den av min mamma, och satt den i en helt nygjord rabatt. Larverna verkar ha inbyggd radar till humlen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon