Full version: Myror i mängder
haggan
Snälla Finns det något bot mot myror. Vi har fått myror överallt i gräsmattan i grusgångar och i grönsakslandet men mest ledsen är jag för att dom har fattat tycke för mitt jordgubbsland. Vilken skada/nytta gör myror förutom att det är otrevligt när dom kryper upp över ben och armar. Jag har prövat med Myrr men det verkar inte ha någon verkan.HJÄLP laugh.gif
KURT
Myror och andra steklar är rovdjur och gör därför nytta genom att äta en massa skadeinsekter. Svartmyror kan ibland skydda bladlöss för att få söt växtsaft av dem, de kan då göra skada genom att skydda bladlössen. Ett myrbo kan också torka ut rötterna, om det ligger precis under en växt. Totalt sett gör de nog mest nytta, men i vissa fall bör de avlägsnas, kan man på något sätt undvika att de har tillgång till sandig lätt jord att bygga bo i så är det bra.
MariaS
Svarade just på ett annat inlägg om myror.
Receptet är: Jag brukar helt enkelt koka vatten och salt (1liter till 1dl grovsalt) låta det svalna till ljummet och sedan vattna myrboet. biggrin.gif

Om nu myrorna har slagit sig ner under växter som man vill ha, så kan jag rekomendera tomatblad. Luktar pest tycker myror. laugh.gif

Nästa rekomendation är att vattna med Pyrolina (Vegetabiliskt insektsgift)
som inte påverkar växtligheten. rolleyes.gif

MariaS
Tirre
Vi kör med att strö ut kanel runt ställen vi absolut inte vill ha myrorna, t ex längs entrétröskeln, där svartmyrorna verkar vilja kliva in i huset och boa in sig...

Det är ett gammalt knep sen min barndom.
Vet dock inte hur det funkar i större skala; om det är "myror överallt" kanske det behövs starkare grejor!
Mocca
Fungerar utmärkt med att plantera vanlig pepparmynta. Överallt där den växer finns inga myror smile.gif

"en som har pepparmynta överallt runt husen rolleyes.gif "

Ps......dessutom skrämmer den bort onda andar blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon