Mina chilisar tappar också blommor (inkl. fästet) ibland som jag trott jag pollinerat väl (kör den lite "råare" dutta-försiktigt-med-fingret-i-blommorna-taktiken), börjar dock ta det med ro, det kommer flera blommor...

Brukar synas rätt bra på mina chilis vilka blommor som inte pollinerats ordentligt och kommer att falla av, de brukar blekna i färgen och bli lite gulaktiga, sen är det bara en tidsfråga...
Har funderat på om det behövs minst två blommor för god pollinering, d.v.s pollen tas från en blomma och ges till en annan eller om blomman kan pollinera sig själv s.a.s., vet någon???
Vad jag förstått så förväntas skörden bli större om man tar bort de första blommorna (eller är det första små frukterna???) på chili och paprika. Detta gör väl att plantan hinner växa till sig lite mer och/eller att den tar i lite extra för att få fram blommor/frukter (ungefär som att man plockar bort vissna blommor på ett-åringar för att få plantan att blomma mer/längre). Tar man inte bort de första blommorna så växer plantan vidare ändå (jag har hittills inte heller haft hjärta att ta bort dem och jag är rätt nöjd med de skördar som blir).
Bara en av mina övervintrade chilis har (rätt nyligen) fått en 5L-kruka (den är ca 60 cm hög), resten står i mindre krukor (man får dock passa mer med vattningen då).
Mitt bästa tips är att försöka övervintra chiliplantan till nästa år, skörden blir både tidigare och större enligt min erfarenhet

.