Ätlig trädgård
Min Aji blanco cristal har växt och tagit sig så fint och satt en del blommor. En har blommat och jag var och pillade med en pensel i den för ett par dagar sen. Blomman började dra ihop sig och vissna och idag lossnade hela blomman med blomstjälk. Varför?

Har planterat om den nu så att den har fått en egen kruka, med lite mer jord, kan det hjälpa?

Ingrid skrev att jag kunde ta bort blommorna så att den växer sig större, den är ca 15-20 cm bara, men det har jag knappt hjärta till.
Om jag inte tar bort blommorna kommer den inte att växa mer nu då?
MRLINDELL
Jag har Chili som tappar blomman men inte fruktkoppen som senare skall växa till en chili. Tappade den hela stjälken?
Jag tar inte bort några blommor, låt växten sköta sig själv och det blir bäst i det långa loppet. Att man sedan kan påverka en del plantor på olika sätt bidrar oftast inte till bättre skörd om man odlar hemma. Jag har satt mina i 5L svarta plastkrukor redan innan de börjar blomma, behöver sedan inte röra växten mera utan låter den blomma och vara som den är.
Ätlig trädgård
Ja den tappade hela blomstjälken. Jättetråkigt! sad.gif
Jag har planterat om i omgångar som det rekommenderas så att rötterna ska bildas bättre. Först var de fyra och fyra i 7 cm krukor. Sedan valde jag ut dem jag ville ha kvar och planterade dem två och två (sammanlagt fyra chiliplantor) tillsammans för att jag sen tänkte ha dem tillsammans pga platsbrist.
När två slutade växa planterade jag om dem till en stor kruka tillsammans och de andra två som såg så lyckliga ut och som började blomma fick stå kvar i sin 20 cm kruka tills idag. Nu har de fått var sin 20 cm kruka. Kan det hjälpa?
eml
Mina chilisar tappar också blommor (inkl. fästet) ibland som jag trott jag pollinerat väl (kör den lite "råare" dutta-försiktigt-med-fingret-i-blommorna-taktiken), börjar dock ta det med ro, det kommer flera blommor...smile.gif Brukar synas rätt bra på mina chilis vilka blommor som inte pollinerats ordentligt och kommer att falla av, de brukar blekna i färgen och bli lite gulaktiga, sen är det bara en tidsfråga...

Har funderat på om det behövs minst två blommor för god pollinering, d.v.s pollen tas från en blomma och ges till en annan eller om blomman kan pollinera sig själv s.a.s., vet någon???

Vad jag förstått så förväntas skörden bli större om man tar bort de första blommorna (eller är det första små frukterna???) på chili och paprika. Detta gör väl att plantan hinner växa till sig lite mer och/eller att den tar i lite extra för att få fram blommor/frukter (ungefär som att man plockar bort vissna blommor på ett-åringar för att få plantan att blomma mer/längre). Tar man inte bort de första blommorna så växer plantan vidare ändå (jag har hittills inte heller haft hjärta att ta bort dem och jag är rätt nöjd med de skördar som blir).

Bara en av mina övervintrade chilis har (rätt nyligen) fått en 5L-kruka (den är ca 60 cm hög), resten står i mindre krukor (man får dock passa mer med vattningen då).
Mitt bästa tips är att försöka övervintra chiliplantan till nästa år, skörden blir både tidigare och större enligt min erfarenhet smile.gif wub.gif.
Ätlig trädgård
Jag kanske var för försiktig när jag pollinerade?

Men behövs det pollen från en annan blomma från samma planta? Kan ju bli svårt med timingen!

Kan man inte hyra in bin, de vet ju hur det går till i alla fall.... biggrin.gif
MRLINDELL
Man behöver inte röra blommorna om man ställer ut plantan ibland, vinden hjälper till och Chili korsar & pollenerar sig hej vilt. Jag rör aldrig en blomma, har slutat pilla och allt har blivit mycket bättre.
Ingrid på Västkusten
Tvärtom var glad att dne tappade blommorna då har Du en chans å få plantan större och stabilare och med mkt bättre förutsättningar för å bära frukt än när den gör det 'lite för ungt'. Mycket kraft går ju åt att bära frukten så plantan själv kan också kasta blommorna om dte inte finns förutsättningar. Kolla att vattningen inte är för ojämn eller krukan för liten, dessa hetsigt varma dagar vi har haft har inte varit de bästa för fruktsättning på chili alls!

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Enligt Åkerby är idealtemperaturen ca 25 grader, men det var 30 grader i växthuset när jag var där och alla fläktarna var igång, nästan tropiskt klimat. Det är lätt att passera 30 grader i både drivbänkar och växthus när solen ligger på som de gjort de här varma dagarna som varit. Jag har haft mina längs med husväggen och alla blommar och har kart idag. Den kalla vinden påverkar just nu att någon slokar, då får man ta in dem. De beter sig olika alla sorter. Många Chili är bara småväxter och man kanske skall ta vara på det lilla man får ...
mute
Mina Caribbiean Red Habanero är över 60 cm och sätter blommor nu!

Jag är överlycklig!

Skördade fö några gröna chilisar från mina Apache F1 (vet någon om dessa har ett annat namn? hittar inte Apache mer än på fröpåsen från Br Nelsons), mumma! Heta som bara den! De var tunnvägginga så de kommer antagligen bli perfekta att göra pulver av!

Odla chilisar är kul!

MVH
Johan
Ingrid på Västkusten
CITAT (MRLINDELL @ 12-05-2004, 10:20)
Enligt Åkerby är idealtemperaturen ca 25 grader, men det var 30 grader i växthuset när jag var där och alla fläktarna var igång, nästan tropiskt klimat. Det är lätt att passera 30 grader i både drivbänkar och växthus när solen ligger på som de gjort de här varma dagarna som varit.

Jajemen - det är la Roger på Åkerby? biggrin.gif oftast är det höga temp och/eller ojämn vattning som är boven. Sedan tycker jag att chilisarna för dte mesta tappar sina första, och kommer blommorna NU så gör dte inget heller, vi är ju 'bara' i Maj även om jag glömmer bort det ibland själv! Inte ens halva Maj har gått biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Mia, zon 3
Jag hade mina chilisar inne på en glasveranda förra sommaren, och hjälpte aldrig till med pollineringen. Enstaka flugor kan väl ha varit där, men annars gick det väl bra ändå. Fick massor med frukter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon