Full version: Clivia
Rossi
Hej! Jag undrar om det finns någon som vet var jag kan få tag i ovanliga Clivior och inte bara "de där vanliga" som finns i affärerna. Jag har en gulblommig Clivia som jag köpte för fem år sedan via Allt om Trädgård (tror jag att det var) men det finns ju så många fler fina sorter. Efter fem år så upptäckte jag i förrgår knoppar i den gula Clivian!!!! Gissa om jag blev glad! Det gav mersmak så jag hoppas att det finns någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta fler ovanliga sorter.

Tack!
maimiti
I Sverige förekommer inte Clivian speciellt ofta i handeln, bortsett från den vanliga orange då. Det går att skicka efter frön från Sydafrika.

Silverhill Seeds: Har ett stort utbud av allehanda arter, men cliviafrön är en säsongsvara.
Cape Seed & Bulb: Säljer frön och småplantor.
Monterey Bay Nursery (USA): Har ett litet utbud
Rossi
Tusen tack för infon! Har du själv (eller någon annan) någon erfarenhet från t.ex. Cape Bulbs and Seeds? Man undrar ju alltid hur det är med betalning, fraktavgifter etc. De lämnar ju ingen sådan info på sin hemsida utan säger bara att med fakturan följer den informationen. Man vet ju hur dyrt och krångligt det kan vara att betala till utlandet ....
Pia mitt i Skåne
Man skulle kanske kunna slå sig ihop flera stycken och skicka efter lite frön. Det måste ju bli billigare att dela på frakten...
Jag har sett flera som har varit intresserade av olika clivior. Själv har jag inte heller andra än "vanliga" orangefärgade, fast jag har några olika nyanser.
Grattis till den gula clivian och knoppen i den. Kanske vi får se ett foto så småningom?
Rossi
Ja, det vore kanske något. Jag bor också i Skåne så det borde ju gå att fixa rent geografiskt. Fast jag är nog mer intresserad av plantor än frön (det där med tålamodet du vet ....).

Jag ska absolut ta ett foto av den gulblommiga Clivian när den väl blommar och hoppas att jag kan fixa att få ut bilden här på sidan. När jag köpte den för fem år sedan var det ett fjuttigt skott som kostade nära 500 kronor och jag har väntat länge på att få se blommor. Otaliga är de gånger som jag har tittat ner i bladrosetten och nu äntligen! Måtte den vara fin ....

Annars är det mest trädgårdsväxter som får min uppmärksamhet så här års.
maimiti
Jag har beställt cliviafrön från utlandet, en gång för länge sedan. Kommer faktiskt inte ihåg hur det var med betalningen, tror att jag skickade sedlar. Alla fröna grodde dock, och det var ju tacksamt. Två små fröplantor lyckades jag dock ha ihjäl med allt för flitig vattning. Däremot har ingen av dem blommat, men det kan å andra sidan ta många år. Har/haft ett antal Clivior som blommat med mycket stor oregelbundenhet.
D_Angel
Håll ögonen öppna på köp/byt/sälj forumet är mitt tips. Har själv köpt en del roliga sorter av en tjej som säljer diverse växter.
Adress till hemsida http://www.anastasiasflowers.nu/
Rossi
Ett stort tack D Angel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon