Tesa
Jag har funderat på det här ett tag och blir inte klokare för det....
Kan t.ex en planta av en sort pollinera sig själv?
...Vi kan ta mina 3 olika sorters kvanne som exempel...Jag har Angelica archangelika, Angelica gigas och Angelica atrorpurpurea.....är dessa "rena" arter som inte korsar sig?
Jag vet ju t.ex att Angelica sylvestris (strätta) inte korsar sig med den vanliga kvannen i min trädgård.... wacko.gif så den måste ju vara en egen art...eller.....

Så vad jag vill veta är väl egentligen om jag kommer att få "rena frön" från dessa (och andra växter..)
...och om det blir frön överhuvudtaget när jag bara har en planta av varje sort... wink.gif

Hjälp! unsure.gif
Christer i Falköping
Nära släktingar av växter korsar sig ofta glatt smile.gif Att de är rena arter från början, betyder inte att fröerna är det. De kan mycket väl vara korsningar, men se ut som moderplantan ändå wink.gif Däremot kan nästa generation se annorlunda ut.Inte lätt det där. Många växter pollinerar sig själva, men många behöver en växt av motsatt kön. Som sagt, det är inte alltid så lätt i naturen.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon