Liselotte
11-05-2004, 13:59
Hej!
Bor på landet med en stor 'naturnära' trädgård med stenmurar och rösen och halva delen 'lite vild' (körs med röjsåg, dvs ingen gräsmatta). Det finns massor av huggorm i vår närhet och jag undrar om det finns någon växt eller liknande som den skyr?
messermark
11-05-2004, 16:38
Huggormen tycker inte om pissmyror och igelkottar... Båda tar död på ormen, en naturlig fieende som den flyr.
Har väl haft en och annan huggorm i garage, stenrösen, buskage och liknande.
Det är nu på våren som de inte riktigt har vaknat till ordentligt och håller sig undan när vi kommer och går. Normalt flyr de av vibrationerna i marken när vi går.
Jag brukar försiktigt ta ormarna med en kratta och lägga dem i en hink, som jag sen bär ut i skogen.
Ser dem inte igen förrän nästa vår.
MariaS
PS. Har faktiskt huggormar trots pissmyror och igelkottar.DS
messermark
12-05-2004, 08:44
PS. Har faktiskt huggormar trots pissmyror och igelkottar.DS
[QUOTE]
Men säkert inte i samma mängd.
Liselotte
12-05-2004, 09:53
Så det hjälper inte att köpa en igelkott......
Klampa fram i gräset, så lovar jag dig att huggormen sticker snabbare än kvickt.
MariaS
PS.Kan man köpa igelkottar? Och i så fall var? DS
Liselotte
12-05-2004, 15:23
Är inte så orolig för egen del utan mest för mitt lilla barnbarn som kommer att krypa omkrig i sommar. Samt för mina katter och hund.
Hannele
14-05-2004, 09:48
Huggormar är väldigt skygga djur... och tämligen ointresserade av människor.
Det är som tam
bin; ställer man sej framför deras landningsbana,
så
kan det hända att man krockar med dem.
Men om man sitter och fikar 3 meter från bikupan, är bina helt ointresserade.
Huggormar, ja det har vi gott av på ön. Minns en sommardag då jag märkte att det kryllade av dem framför mig, säkert 7-8 st)... tiometer framför mig stod min lilla kille då ca 3 år gammal. Jag försökte få honom att inte komma rusande mot mig. STÅ KVAR DÄR ; STÅ KVAR!!! Och tackolov han lydde mig. Ormarna kröp i väg i alla väderstreck...en annan gång mötte jag en i utedasset. Stor och fet slingrade den sig ut i samma ögonblick jag öppnade dörren... Har märkt att då vi haft hundar på ön ser man ej till dem... hundarna rusar runt och marken vibrerar väl.
Blomstersmurfen
15-05-2004, 03:38
Det är inte sant att huggormar flyttar på sig när man stampar i marken. Jag har träffat på ett 20 tal huggormar varje dag på ett av mina tidigare jobb. Demonstrerade då villigt för sådana som påstod att de alltid är ute och går i skog och mark och aldrig ser ormar, eftersom de flyttar på sig av vibrationerna i marken. Jag är inte liten och nätt och hoppade jämfota brevid ormarna utan att de ens gäspade åt mig, och detta hände även mitt i sommaren.
Min ena bevakningshund blev biten en gång på patrullspår (dvs framförgående utan att sätta ner huvudet i marken ens) och blev då anfallen från sidan av en huggorm som kom högt upp i blåbärsriset och bet sig fast i kinden på hunden. Hängde kvar flera sekunder. Trots kortisonspruta några minuter senare var hundens karriär över - den tappade helt orken och lusten att arbeta. Idag, 12 år senare, kan man fortfarande se märket efter tänderna.
Jag skulle aldrig vilja bo granne med huggormar om jag hade småbarn eller hundar. Tack och lov gör jag inte det, kanske för att det finns så mycket rovfåglar där jag bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.