Andeas, (eller någon annan) nu får du säga var du har fått tag i (om du har den) Passiflora incarnata (maypop). Jag vill gärna ha den, tänkte odla den i växthus och täcka marken runt den på vintern, så om du är så snäll och svarar så blir jag glad(

)...
andreas i uppsala
11-05-2004, 18:32
Incarnata är inte värt det. Skaffa caerulea istället den är nästan lika härdig, städesgrön,billigare och mycket vanligare. Den fryser först ner vid 10-15 minus om inte mer, men rötterna klarar mycket mer.
incarnata är också mycket mindre härdig för frost, så fort frosten kommer i oktober i här i mälardalen så fryser de ner. Den är också mycket beroende av värme
Ingrid på Västkusten
12-05-2004, 06:27
Jag skriver under på det! Härdigheten på incarnatan är mkt överskattad - och den är itne alls lika tålig i vårt klimat. Har kämpat med den nu ett tag å lägger den till 'handlingarna'.
Hälsar Ingrid
maimiti
12-05-2004, 07:05
Jag har aldrig "testat" P. incarnata, däremot har jag en P. careulea på balkongen som växer fint. I Tyskland finns det en odlare som har otroligt många arter (och hybrider). Sajten är endast på tyska men härdigheten står angiven i celcius så det blir hyfsat begripligt ändå. Justa priser också... men om man inte är så bevandrad i det tyska språket behöver man kanske lite hjälp från en bättre vetande så man har koll på vad man åtar sig att göra.
Blumen & Passiflora