Full version: Änglatrumpet !
Exotic
Hej ,
Jag söker firmor i Sverige som säljer Änglatrumpeter , kanske någon som har några bra tipps... biggrin.gif
Hittat i andra länder men hoppas på Svenska .

Tack på förhand E
Betty
Hej! Rara växter säljer änglatrumpeter i massor av olika färger!
Gå in på http://www.algonet.se/~rareseed smile.gif
http://www.impecta.se har åxå änglar!
Om du går in på http://www.froer.nu så hittar du mer änglar (hos Thompsons)
Linda i Kareby
Hejsan ! Det finns en firma som säljer rotade sticklingar i sverige. WWW. Skavkullahandelstradgard.com tror jag de heter. de har en hel del underbara skönheter. Mvh Linda tongue.gif
Emser
Ohhh..jag har en jätte bra sajt som säljer Brugmansia (Änglatrumpet) samt Datura (Spik klubba)...kolla in:

http://www.surrowseeds.com

Dom har fröer till försäljning!
Kajsa
Exotic
Rockdala handelsträdgård Sthlm, som säljer Pelargoner & Fuchsior har en frökatalog Plants of Distinction. Dom säljer 6 vackra sorter, men vill du ha alla har dom en påse som fröna är mixade i 25 frö kostar 40 kr.
Själv köpte jag den lila dubbla sorten, som jag petade ner igår.
Hälsningar KAJSA wub.gif
Linda i Kareby
Hejsan! Brugmansia är namnet på de fleråriga änglatrumpeterna och datura namnet på de (oftast) 1-åriga änglatrumpeterna .Mvh Linda wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Datura = spikklubba. Brugmansia = änglatrumpet. Ett sätt att se skillnad på dem är att spikklubbor brukar ha klockor som pekar rakt upp, änglatrumpeter har hängande klockor.

För tillhörde änglatrumpeterna och spikklubborna till samma släkt och de hette allihopa Datura, sedan delade man upp dem i 2 olika släkten. Tyvärr så är det ofta stor förvirring ute i handeln det säljs många spikklubbor (Datura) under namnet änglatrumpet (Brugmansia) i handeln. Även på nätet är det förvirring söker man på en bildsökmotor med namnet datura hittar man även en massa Brugmansior som kallas för Daturor.

Brugmansia

Datura (en fylld lite lila variant ´Ballerina Purple´)

Datura

Frökapsel Datura

Frökapsel + blomma Brugmansia(utseendet på Brugmansians frökapslar skiftar beroende på sort men de brukar inte vara taggiga som spikklubbans frökapslar är.
Annelie
Go kväll!

Nu har jag suttit här en stund och letat febrilt efter en vit Änglatrumpet som ska heta White Dream - den har en jättefin dubbel vit blomma och jag skulle hemskt gärna vilja ha en sådan wub.gif

Men jag hittade bara en som saluförde denna sort - och jag tror det var i England. Jag känner mig lite omotiverad att skicka efter EN påse med frö hela den vägen, och det blir en aning dyrt med.

Har ni något alternativ? Finns det någon annan vit dubbelblommig sort som jag kan få tag i frön till - i Sverige. Jag har letat men som man säger - Det första man blir blind på är ögonen unsure.gif
ToT
Annelie... måste det vara frön? jag har annars en dubbel vit som doftar liljekonvalj och har lite sammetsliknande blad... den ska få vakna snart och kommer då kunna ge ifrån sig ett gäng sticklingar...
Annelie
ToT - nej då, det behöver inte vara frön! Det var helt och hållet en ekonomisk fråga, och jag tänkte ju...med mina ogröna fingrar att kostnaden för en påse frö inte är hela världen om jag misslyckas rolleyes.gif

Den blomman du pratar om var faktiskt det alternativet som står näst på önskelistan! Så om du är villig att dela med dig en stickling eller två till ett rimligt pris så blir jag jätteglad! biggrin.gif Blomman är jättevacker och att den dessutom luktar linjekovalj.... wub.gif Ja, tack! Gärna!
Annki
Ska genast berätta för min spikklubba i sovrumsfönstret att han förväntas vara ettårig. Han kommer att vrida sig av skratt! laugh.gif Han är inne på 3:e året nu! Men står i draget från ett ständigt öppet vädringsfönster där temperaturen i vinter varierat från -24 till +10. Både spikklubban och brudorkidéen verkar gilla läget!
Exotic
Hej Annelie,

Änglatrumpeten White Dream hittar du på denna sidan http://www.kwekerijgommer.com/index_english.html
Dem har bilder på 88 olika, själv skall jag köpa 2 olika dubbla och bla 1 vit.
Nu är det inte fröer men kunde inte låtabli att skicka just denna länk.

Mycket nöje Exotic rolleyes.gif tongue.gif smile.gif rolleyes.gif
Exotic
CITAT (Kajsa @ 01-02-2003, 15:09)
Exotic
Rockdala handelsträdgård Sthlm, som säljer Pelargoner & Fuchsior har en frökatalog Plants of Distinction. Dom säljer 6 vackra sorter, men vill du ha alla har dom en påse som fröna är mixade i 25 frö kostar 40 kr.
Själv köpte jag den lila dubbla sorten, som jag petade ner igår.
Hälsningar KAJSA wub.gif

Hej Kajsa,

Jag har deras katalog....men jag måste ha missat Änglarna biggrin.gif
Hade dock tänkt att beställa några Fuchior,jag fick min första F förra året Bella Rosella, jag är 1 älskare av Mega Stora Blommor.

MVH Exotic biggrin.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon