Full version: NÄSSLOR
myskmadra
Hej alla!
Nu börjar jag tröttna på nässelsoppa men inte på att plocka nässlor. Har någon nåt kul förslag?

Hälsningar!
kantarell
Jag har för mig man kan göra gröna pannkakor genom att ha spenat i smeten. I så fall kanske det går lika bra med nässlor istället, någon som provat? Förvälla och mixa nässlorna i förväg antar jag att du får göra precis som till soppan. Lycka till om du vågar prova! smile.gif
moka
Några tips....

-Lite nässlor i plättsmeten, mums! Severa rårörda lingon till. (förväll nässlorna innan och hacka smått)

-Nässelsås till stekta fisken. Gör en vanlig vitsås och i med de förvällda nässlorna, nam!

-När du bakar bröd ha i lite nässlor...

-Nässel paj. Gör en vanlig pajdej som du trycker ut i en pajform. Låt bottnen stå en stund i kylskåpet medan du gör fyllningen: 3 ägg,2 1/2dl mjölk eller gräddmjölk, ca.1-2 dl riven ost, en näve förvällda hackade nässlor, eventuellt lite feta ost (tänk på att det lätt blir för salt), soltorkade eller färska tomater, lite finhackad gräslök eller purjo... peppar.

- torka nässlor, smula ner och använd till kryddning av soppor, gratänger....

ps. släng ej avkoket när du förvällt nässlorna, det kan du skölja håret med eller vattna blommorna (utspätt).
pepparmynta
Vilken effekt har nässelvatten på håret,
mina hårstrån är rätt kraftiga, kan det bli lite mjukare?
moka
Förslaget att skölja håret med nässelavkoket, tror jag svärmor kom med för länge sen... näring till hår och hårbotten antar jag, har nog faktiskt testat nån gång, möjligt att det blev något mjukare också... biggrin.gif
myskmadra
CITAT (moka @ 12-05-2004, 08:35)
-Nässelsås till stekta fisken. Gör en vanlig vitsås och i med de förvällda nässlorna, nam!

Tack Moka för tipsen!
Jag provade att göra sås till fisken igår. Så GOTT! Ska testa de andra tipsen framöver också. Lustigt nog fanns ett recept i gårdagens Dagens Nyheter på gnocchi med nässlor i... rolleyes.gif
pepparmynta
CITAT (moka @ 12-05-2004, 11:57)
Förslaget att skölja håret med nässelavkoket, tror jag svärmor kom med för länge sen... näring till hår och hårbotten antar jag, har nog faktiskt testat nån gång, möjligt att det blev något mjukare också...   biggrin.gif

Då ska jag bums ut och plocka nässlor rolleyes.gif
Mia, zon 3
Krydda nässelsoppan med anis, fänkål, eller färsk spansk körvel. Lakrits-touchen är kanon! En bekant har massor med chili i sin soppa i stället, och säger att det är mums.
Jag torkar mycket nässlor och gör pulver av dem. Då kan man ha i bröd, sås, köttfärs, nästan överallt!
Heidi
Stekta nässlor..

Plocka ca en halv kasse, eller så mycket du orkar, är dom rena, använd dom helst oskjöljda, annars skölj och låt rinna av ordentligt.
späda nässlor är bäst, annars måste du rensa bort stjälkarna

värm hälften smör och hälften olivolja i en stor stekpanna.Häll i nässlorna och stek på hög värme tills de blivit torra och krispiga.
Lite gourmetsalt över gör susen.

Detta påminner litet om friterad persilja, men är MYCkET godare.

Servera till glödstekt eller halstrad strämming.Eller annan fisk... wub.gif

Ät och njut..
ylet
Jag har aldrig blivit färdig att ta hand om nässlor till något annat än att göra gödselvatten av - och det är i och för sig utmärkt, men inte så kulinariskt upphetsande...
Nu skulle jag vilja prova på lite av allt det ni tipsar om. Hur grova nässlor kan man använda (förutsatt att man rensar bort stjälken). Är det någon smakskillnad på späda och grövre nässlor? Hur många gånger och hur länge förväller man?
/Ylet
Siri
Har också plockat nässlor och ska ha färskt och frysa in. Men funderar nu på att torka också. Hur gör ni? Hänger ni upp eller torkar i ugnen? Vad är bäst/enklast?
*Felix matte*
CITAT (pepparmynta @ 12-05-2004, 09:30)
Vilken effekt har nässelvatten på håret,
mina hårstrån är rätt kraftiga, kan det bli lite mjukare?

Jag tar koncentrerad Brännässla på flaska... 15droppar/dag
det gör att jag inte tappar lika många hårstrån som tidigare biggrin.gif wub.gif
JonasQ
Jag brukar sätta nässlor (färska eller torkade) i matbröd, gärna tillsammans med riven morot. Blir jättegott och uppiggande i vanliga frallor. Sen är jag också väldigt förtjust i omelett med (färska) nässlor, gärna i kombination med kallrökt eller gravad lax. De torkade nässlor som jag lyckas spara använder jag ungefär som persilja, sätter dem gärna ex. som en guldkant i pastasåser av alla slag.
Mia, zon 3
CITAT (Siri @ 31-05-2004, 16:29)
Har också plockat nässlor och ska ha färskt och frysa in. Men funderar nu på att torka också. Hur gör ni? Hänger ni upp eller torkar i ugnen? Vad är bäst/enklast?

Gör en bunt, häng upp, låt torka, smula i burk (helst mörk), klart! smile.gif
Kajsa H
Jag gjorde för inte så länge sedan en god paj med nässlor. Jag har inget exakt recept, men en pajdeg med lite grahamsmjöl i som förgräddas. I med lätt förvällda och grovhackade nässlor, smulad fetaost och stekt ostronskivling (säkert gott med andra sorters svamp också, jag hade ingen hemmaplockad kvar...) Äggstanning på det och så lite riven ost ovanpå.

Jag tror att i princip kan man nog byta spenat mot nässlor i väldigt många recept
myskmadra
CITAT (ylet @ 28-05-2004, 12:57)
Jag har aldrig blivit färdig att ta hand om nässlor till något annat än att göra gödselvatten av - och det är i och för sig utmärkt, men inte så kulinariskt upphetsande...
Nu skulle jag vilja prova på lite av allt det ni tipsar om. Hur grova nässlor kan man använda (förutsatt att man rensar bort stjälken). Är det någon smakskillnad på späda och grövre nässlor? Hur många gånger och hur länge förväller man?
/Ylet

Jag brukar skörda nässlor på samma ställe regelbundet och då blir de inte så grova - dock inte lika goda som de allra första små primörerna.
Förvällningstid? Det står olika på olika ställen, mellan 5 och 15 minuter, kanske den längre tiden är bättre för grövre nässlor.... rolleyes.gif En gång räcker. Jag brukar använda spadet som bas i soppa och stuvning.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer något udda man kan göra med nässlor

Nässelpopcorn
strö på torkade smulade nässlor på popcornen innan de poppar upp.

Ogräspesto
1 liter färska blad av ex. nässlor, plister och kirskål
2 stora pressade vitlöksklyftor
100g malda valnötter eller pinjenötter
1/2-1dl olivolja
1-2 dl riven parmesanost

Förväll bladen och låt dem rinna av på en handduk

Mixa blad, vitlök och nötter i en matberedare. Tillsätt olja i en fin stråle medans maskinen går. Stanna maskinen och rör ner parmesanosten.

Recepten hittade jag i det helt färska numret av Sveriges natur, recepten är från Marie-Louise Eklöf som tillsammans med Pelle Holmberg skrivit boken Vanliga Vilda Växter till Mat, Krydda, Hälso- och Kroppsvård. Enligt artikeln i tidningen håller hon på och skriver 2 böcker till en om träd och en kokbok om ogräsmat.
Hannele
Nässelpopcorn...?! Wow!
JonasQ
Hej!

Gjorde ogräspeston här om dagen (på kirskål och nässlor). Dock blev vitlökssmaken mycket mera framträdande än i "vanlig" pesto, basilikan har mera smak i sig själv än vad ogräsen har. Funderade på om man kan göra den på något annat än pinjenötter? De är ganska dyra, skulle gärna försöka göra dem på solrosfrön som man kan odla själv eller åtm. köpa inhemskt av. Ngn som vet om det går?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar byta ut pinjenötterna mot vanliga solroskärnor när jag gör vanlig pesto och det borde gå bra att göra det i ogräspeston med.
tuvstarr
Vi gör pesto av mandel, hasselnötter eller valnötter, det går alldeles utmärkt!

Fettet i valnötter är väldigt nyttigt, sägs det.

Till pasta gör vi ibland fräst spenat, mangold eller grönkål (fräst i olivolja).
Till detta en blandning av frästa hasselnötter, vitlök, salt och peppar.

Tuv starr
Honungsros
Hej!
Om man kan byta ut nässlor mot spenat har jag ett tips på goda piroger som vi hade till förrätt på vårt bröllop (när folk minglade runt innan huvudrätten). Recepten är från boken "Fest på paj, pizza och pannkaka"
fast vi har ändrat lite...

Deg:
2,5 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 kokta kalla potatisar
Vi blandade också in hackad spenat i degen, svårt att säga hur mycket...

Fyllning:
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 squash, ca 450 g
1 paprika
25 g smör eller marg
4 tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
1 msk pressad citronsaft

om fyllningen blöter upp degen så det blir hål kan man ha i lite potatismjöl i fyllningen

pensla pirogerna med ägg före gräddning

ca 225 grader i 12-15 min

Mums!
wub.gif

/Honungsros
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon