Likt ett grandiost par "kvarterets skådeplats" tills i fjol...har mina båda fantastiska klematis prytt varsin sida vid entrén, blommade med enormt stora (handflatsstora) kritvita blommor med vinrött öga o pistiller, plötsligt vissnade massor av grenar o blad på den ena plantan, jag fattade galoppen (vissnesjukan) o klippte av ALLT visset o faktiskt repade den sig, blommade t o m om i Sept. I år klippte jag ner båda (i Mars mån) till en halvmeters höjd o dom sköt i vädret båda, men idag börjar samma sjuka på densamma som mådde illa i fjol FINNS DET NÅGON BOT???
Gunvor Nilsson
11-05-2004, 18:14
Du får klippa ner den i år igen så skall du se att den kommer tillbaka!
Jag har två Jackmannii som växer bredvid varandra och förra året vissnade den ena ner ganska tidigt på försommaren, jag klippte ner den nästan helt men den kom snart igen och blev fin. I år ser båda ut att bli fina, men man vet aldrig om det händer igen. Det är tydligen inte clematisstekeln för den kaläter växten utan vissnesjukan som kan drabba den och då är det bara att klippa ner.
/Gunvor
Detta kan undvikas om klematisen planteras i sandjord, berikad med Biobalans.
MariaS
Ingrid på Västkusten
12-05-2004, 06:34
Enligt Jan Lindmark så är vissnesjuka extremt ovanligt på Clematis i Sverige och att dne vissnar beror oftast på andra orsaker. Dåligt med vatten är en mkt vanlig orsak,
Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
12-05-2004, 13:11
Jag kan inte tro på den där teorin om dåligt med vatten eftersom mina clematisplantor står med 30 cms mellanrum och dessutom i sandblandad jord! Vatten och näring får dom ur samma vattenkanna.
Orsaken till att jag planterat dem så nära varandra var att jag efter första året trodde att den första plantan dött (kommer väldigt sent hos mej - står i V/NV) och då köpte jag en ny och satte strax bredvid och då kom naturligtvis den första upp! Så har de vuxit tillsammans i 27 år tills i fjol då den ena tuppade av men efter nedklippning hämtade sej igen!
Orsaken till vissnandet är fortfarande höljt i dunkel för mej!
/Gunvor
TACK för råd och sympati det lindrar att dela besvikelsen med erfarna gelikar! Då skrider jag till verket o klipper ner med min nyligen inköpta "tjej-sekatör", får väl trösta mig med att ha hittar en perfekt sådan.
Oboen i Eslöv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.