Full version: min hopplösa hörna
-asno-
Har en halvskuggigt liten smutta i trädgården, den enda skuggiga platsen förresten. Det växer en björk lite på sidan och bakom, kanske 8 meter är det granskog. Skulle det gå att anlägga en rabatt där och hur gör man isåfall. Det låter sig nog inte grävas pga alla rötter, men kan man lägga markduk och fylla på med jord?

Då kommer nästa fråga. Den enda markduk jag sett häromkring (Östersund) är den svarta med gröna ränder som kostar 38:- för två kvadratmeter. Har följt tidigare inlägg om markduk - hade flera namn i det inlägget - och den lär inte vara den bästa. Men letar jag på fel ställen som inte hittar den som är bra? Är det någon häromkring som vet var man handlar?

/Åsa
kerstin z5-6
Du kanske ska göra ett mini woodland , med torvblock ? Upphöjt ?
Då duger den svarta , den grå geotexilen finns i byggvaruhandeln o kostar mindre -går att hacka hål i med spaden om du har nåt du vill sätta dit ,som har lite djupare rötter ?
Det behöver ju inte vara surisar för att du har torvblocksrabatt , men rodde o azalea går ju bra , Hosta , tolvgudablomma, mertensia och den låga söta stormhatten som ser ut som småfåglar !Aconitum vulparia
Det finns ju förstås många många fler att välja på smile.gif
I så fall är det ju bara att införskaffa blocken , passa in dem med såg o kniv ovanpå duken , gärna nån större sten i kanten som bryter av lite.Fyll på jordblandning efter behag -plantera!Vulparia
-asno-
Åhå, habegär...

Var på trädgårdsmässa i helgen och köpte en växt av trädgårdsamatörer. Tyvärr tittade jag inte där så noga vad det var (köpte med ögat) och när jag kom hem fanns det ingen namnlapp. Men det är den lilla skönheten som egentligen behöver en sån här rabatt, den ser inte ut som om den vill bo i full som. Långsmala ljusgröna blad och en liten vit blomma, lite som en pyttetulpan med gul mitt. Visst låter det som den behöver en ny rabatt rolleyes.gif Åssa min zigadenus elegans som jag oxå hittade på mässan, bakom en massa sättpotatis...

/Åsa
kerstin z5-6
Klart du ska ha en rabatt till Zigge wink.gif Den trivs bra med halvskuggigt
Tulipa tarda ?..? denna?
-asno-
Nej, den (tulpanen) står i full sol och lyser! Bladen ser ut som på en hosta, med lite ådring, men de är tunna och mjuka och mycket mindre. Dessutom är blomman ca 1,5 cm i diameter. Jag ska ut och leta på nätet vad det kan vara.

/Åsa
-asno-
Kanske en lewesia, den är inte helt olik den som finns i ditt album Kerstin.
Min är ju bara sådd förra året så riktigt lik är den inte, men ganska.

/Åsa
kerstin z5-6
Aha okido -det är väl den enda växt som inte ska ha skuggigt woodland då LOL

Foto ? möjligt ???
För är det en lewisia -Full sol massor av grus lutande plantering , typ kulle mot söder om än konstgjord av stenar o jord i platt rabatt , o gödsel -ko helst -Sen kör de på minst tre ggr / sommar ...Gillar inte blöta fötter ..Pålrot !
-asno-
Då ber vi en bön att det är en sån. Min vanliga rabatt är minst sagt i full sol hela dagen och väldränerat är förnamnet. Skulle det inte vara en lewesia vet jag nu att en sån behöver jag.

/Åsa
Ingrid på Västkusten
Om man vill satsa duktigt och ha ihop det med flera intresserade är Waterboys
mer än väl värda å snoka på ang markväv,

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon